Audi zet alle zeilen bij voor elektro-offensief
In samenwerking met Chinese partners
Voor het aangekondigde elektro-offensief gaat Audi nadrukkelijk samenwerken met Chinese fabrikanten. De banden met partners FAW en SAIC Motor Company worden aangehaald. Onder meer voor de bouw van de Audi A6 e-tron en een elektrische variant van de Audi A7L.
Op de Auto Shanghai 2021 trok Audi al het doek van de A6 e-tron concept. Ook wordt gewerkt aan een studie van een elektrische A7L. Op de autoshow is duidelijk gemaakt dat Audi met zijn elektrische mobiliteit het vizier in hoge mate richt op de Chinese markt en dat het merk tegelijk de modellen zal lanceren op andere markten wereldwijd.
Bouw nieuwe fabriek voor elektrische auto’s
Eind 2020 kondigde Audi de bouw van een nieuwe fabriek in Changchun aan. Hier wordt vanaf 2024 – in samenwerking met partner FAW – een nieuwe generatie elektrische auto’s voor de Chinese markt in productie genomen, met het elektrische PPE-platform als basis. Op dat platform is ook de A6 e-tron concept gebaseerd.
Samenwerking met SAIC Motor Company
Audi breidt zijn activiteiten in China verder uit door de samenwerking met de SAIC Motor Company te versterken. Het is ook de producent van de MG ZS EV, die sinds vorig jaar in Nederland te koop is. Bovendien produceert SAIC Motor Company de elektrische Maxus bedrijfswagens die sinds kort in ons land op de markt zijn. In de Volkswagen-fabriek in Anting/Shanghai worden vanaf dit jaar ook Audi’s geproduceerd.
300 km bijladen in 10 minuten!
De Audi A6 e-tron concept is een 4,96 meter lange sportback op het elektrische PPE-platform. De 100 kWh grote batterij heeft een bereik van meer dan 700 kilometer (WLTP). Het boordnet van 800 volt maakt extreem snel laden mogelijk: 300 kilometer bijladen neemt nog geen 10 minuten in beslag.
Elektrische Audi A7L 2e helft 2021
Eveneens nieuw op Auto Shanghai is de Audi Q5L. Deze uitvoering met verlengde wielbasis wordt als onderdeel van de FAW-VW joint venture gebouwd in Changchun. De nieuwe Audi A7L die in Shanghai debuteert, is verkrijgbaar met adaptieve luchtvering, achterwielbesturing en quattro-aandrijving. De auto combineert het sportieve DNA van de A7 Sportback met de prestigieuze elegantie van een grote limousine. De A7L gaat medio 2021 in productie. In de tweede helft van 2021 presenteert Audi de productieversie van deze elektrisch aangedreven SUV.
Audi actief in China sinds 1988
Audi is al lang actief in China. Sinds 1988 zijn hier 7 miljoen auto’s geproduceerd. In 2020 zijn er meer dan 700.000 nieuwe Audi’s op de weg gekomen in China. In het eerste kwartaal van 2021 kwam de teller uit op 207.386 Audi’s.
Your article helped me a lot, is there any more related content? Thanks!