Aon wil speciale autoverzekering voor elektrische auto's
Risicoaspecten
Volgens Evert-Jeen van der Meer, senior accountmanager bij Aon Nederland zijn verzekeringsmaatschappijen zich niet bewust van de risicoaspecten van elektrische auto`s in en buiten het verkeer. “Nu rijden er nog niet zoveel elektrische auto’s op de Nederlandse weg, maar dat zal in de nabije toekomst wel anders zijn,” voorspelt Van der Meer. “Naarmate er meer elektrische auto`s komen, neemt de kans op ongevallen ermee navenant toe.”
Risico profiel elektrische en conventionele auto’s
Doordat elektrische auto`s technisch heel anders in elkaar zitten dan conventionele auto’s met een verbrandingsmotor, ontstaat er een geheel ander risicoprofiel, stelt Van der Meer. “De risico’s die ontstaan als een elektrische auto verongelukt hebben niet alleen invloed op de verzekering, maar voor hulpverleners, passagiers en de bestuurder. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met het batterijpakket (dat zich tussen de passagiers in bevindt) bij een kop-staartbotsing? Blijft dat op zijn plek? En wat gebeurt er als de bestuurder bekneld raakt?”
600 volt
Ook hulpverleners ontberen volgens Van der Meer nu nog veel kennis om adequaat te handelen als een elektrische verongelukt. “Om de elektriciteit te deactiveren is speciaal gereedschap en een monteur nodig. Het betreft kennis die niet alle brandweerkorpsen in huis hebben. En dat is riskant met kabels waarin de stroom kan oplopen tot 600 volt.” Een ander vraagstuk is de aansprakelijkheid bij schade aan elektrische auto’s die ontstaat tijdens het opladen. “Nu is er nog geen regelgeving die in dergelijke gevallen uitsluitsel geeft. Is bij schade tijdens het laden de netbeheerder, de fabrikant, de eigenaar van de laadfaciliteit of de leverancier van de kabels aansprakelijk?” Een speciale autoverzekering voor elektrische lijkt dus op basis van de analyse van Van der Meer.
Nog geen reacties