ANWB waarschuwt voor teveel oplaadpalen
Parkeergelegenheid
De ANWB merkt op dat gemeenten de parkeerplaatsen met oplaadpunt reserveren voor elektrische auto’s waardoor er in de toekomst wellicht te weinig parkeergelegenheid overblijft voor gewone auto’s. De ANWB is van mening dat deze vorm van promotie voor elektrisch rijden niet in lijn is met de wens van de gemeenten om het autoverkeer in de stadscentra te reduceren. De speciale voorzieningen voor elektrische auto’s zouden echter automobilisten stimuleren om met elektrische auto’s naar de binnenstad te reizen. “Als gemeenten exclusieve parkeerplaatsen voor elektrische auto’s bij een oplaadpaal toewijzen, gaat dat ten koste van anderen die willen parkeren”, aldus Marco Eenennaam van de ANWB.
Toename elektrisch rijden
De ANWB zegt geen tegenstander te zijn van elektrisch rijden, maar verzoekt de Nederlandse gemeentes na te denken over de gevolgen van het huidige beleid. Volgens Eenennaam doen gemeentes er goed aan om de oplaadpalen bij transferia en parkeerplaatsen in de ring rondom de stadscentra te plaatsen. “Het laatste stukje kan dan met het openbaar vervoer.” De ANWB verwacht het komende jaar een behoorlijke toename van elektrische auto’s op de Nederlandse weg. Dit jaar komen namelijk elektrische modellen van Mitsubishi, Nissan en Opel op de markt. Volgens de Nederlandse autobranche stijgt het elektrische wagenpark dit jaar van 420 stuks naar 3000 exemplaren, In 2020 is dat aantal gegroeid tot ongeveer 200.000 elektrische auto’s.
Nog geen reacties