ANWB en GreenFlux stappen samen in snelladermarkt
ANWB en GreenFlux gaan samen 30 snelladers plaatsen. Ze komen op locaties langs snelwegen bij Van der Valk en La Place restaurants. Vandaag wordt de eerste in gebruik genomen bij Van der Valk in Breukelen (A2). Volgende week is het podium voor FastNed dat de eerste van 200 snelladers officieel in gebruik neemt.
De ANWB zette twee jaar eerder de stap naar snelladers en plaatste er zes bij de eigen servicecenters. GreenFlux levert ook laadoplossingen, waaronder AC-systemen voor Tesla Model S-rijders en gebruikers van de Renault ZOE. Het bedrijf exploiteert al zes semi-snelladers (tot 22 kWh AC) bij Van der Valk en La Place.
Eerder kondigde GreenFlux eerder al de plaatsing aan van nog eens achttien nieuwe laadfaciliteiten bij deze partijen. Samen met de ANWB wordt dat aantal opgeschroefd naar dertig. De AC-laders zijn geschikt voor de ZOE en Tesla Model S. Andere modellen, als de Nissan LEAF, kunnen alleen DC-snelladen (50 kWh).
200 snelladers
Ondertussen is een andere partij ook bezig met de uitrol van een snelladernetwerk: FastNed. De start-up van Bart Lubbers en Michiel Langezaal. FastNed wil in 2015 200 ABB-snellaadstations langs snelwegen hebben staan. Rijswaterstaat heeft de concessies daartoe vergeven. FastNed opent volgende week officieel de eerste locatie (A1 en A18) maar nu kan er al ‘officieus’ worden snelgeladen.
350 snelladers
Deze snelladers komen bovenop de circa 120 die er al operationeel zijn, waarvan bijna 40 door Nissan zijn geplaatst. Dat betekent dat de EV-rijders in 2015 350 snelladers kunnen benutten. Het aantal EV’s dat kan snelladen ligt eind van het jaar rond de 10.000. Daarvan zijn er circa 2.000 volledig elektrisch en is snelladen zeer nuttig. De overige 8.000 zijn allermaal Outlanders PHEV van Mitsubishi. Maar die kunnen bij een lege accu gewoon op benzine verder. En dan is een half uurtje stilstaan om de accu bij te landen niet echt nodig.
Nog geen reacties