Amsterdamse subsidie voor elektrische auto’s particulieren geschrapt
Amsterdam
In Amsterdam vervallen de voordelen van particuliere bezitters van elektrische auto’s. Ook voordelige parkeervergunningen en een elektrisch wagenpark voor de gemeente ziet hij niet zitten. Dat meldt Wiebes in een interview in het Parool. De VVD’er draait het milieubeleid van zijn GroenLinks-voorganger Marijke Vos grotendeels terug. Aanvankelijk had Amsterdam tot 2015 117 miljoen euro uitgetrokken voor het stimuleren van elektrisch rijden om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Door tegenvallers heeft de gemeente dat bedrag gereduceerd tot 76 miljoen euro.
Veelrijders
De subsidies voor EV’s is volgens Wiebes een maatregel die te veel geld kost en te weinig oplevert. “Het heeft geen meetbaar effect op de luchtkwaliteit, hoe sympathiek het ook klinkt. Het toont meer gevoel voor show dan kennis van het effect.” Wiebes wil zo efficiënt mogelijk met het overgebleven geld omspringen en zal elektrisch rijden alleen nog stimuleren onder de zogenoemde ‘veelrijders’ zoals taxi- en distributiebedrijven. “De uitstoot van een taxi is gelijk aan die van 35 gewone auto’s. Die van een vrachtauto aan honderd auto’s,” aldus Wiebes. “Iemand die zijn EV maar een paar keer per week gebruikt, draagt natuurlijk niet zo veel bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad.”
Amsterdam Elektrisch
Christine van ’t Hull van projectgroep ‘Amsterdam Elektrisch’ bevestigt dat de subsidie van 5.000 euro voor particulieren voor de aanschaf van een elektrische auto vervalt. “De mogelijkheid tot aanvragen heeft in de praktijk maar een maand bestaan. Toen bleek al snel dat de pot van drie miljoen euro al leeg was door aanvragen van ondernemers. In totaal is voor 260 auto’s subsidie verleend.” Iedereen die in Amsterdam een elektrische auto rijdt, krijgt dicht bij zijn huis een oplaadpunt waar gratis kan worden geparkeerd. “Die is dan voor alle bezitters van een EV te gebruiken en niet voor privégebruik, zoals vaak wordt gedacht.”
Successen
Inmiddels zijn in Amsterdam dankzij de stimuleringsmaatregelen 230 oplaadpunten voor elektrische auto’s geïnstalleerd. Het oplaadnetwerk is een van de belangrijkste redenen dat Amsterdam is aangehaakt in het internationale Car2Go-programma (een autodeelprogramma met elektrische Smarts) en Nissan reserveerde (ver voor de Nederlandse verkoopstart) 100 exemplaren van zijn elektrische LEAF voor Amsterdamse klanten. Het is ook nog onduidelijk of de subsidie voor zakelijke kopers van een EV blijft bestaan. Er is een lichtpunt, de nationale overheid broedt nog op een nationale subsidie op de aanschaf van elektrische auto’s.
Nog geen reacties