Amerikaanse universiteit werkt aan retrofit elektro-aandrijving voor brandstofauto’s
271 Nm per wiel
Het project wordt volledig uitgevoerd door de Universiteit. Inmiddels heeft de Technische Universiteit al vier patentaanvragen ingediend voor de elektrische in-wheel motortechniek. De meesterbreinen achter de in-wheel motor zijn de broers Perry en Paul Martin III. Zij bedachten namelijk een methode om een borstelloze 3 fase DC-elektromotor en de regelapparatuur in een standaard autowiel te monteren. Volgens de twee studenten levert zo’n elektromotor een trekkracht 271 Nm. Ter vergelijking: dat is iets meer dan de helft van de volledige trekkracht van de Nissan Leaf.
Honda Civic
Twee 80v 100A lithiumionfosfaat-accu’s levert de benodigde stroom voor de motoren. Deze accu’s worden tijdens het remmen opgeladen en het is ook mogelijk om de accu’s via het reguliere stroomnet op te laden. Inmiddels test de universiteit de techniek met een Honda Civic uit 1994. De techniek realiseert een verbetert brandstofverbruik van 50 tot 100 procent ten opzichte van testresultaten zonder de elektro-aandrijving. Vanuit de auto-industrie is positief gereageerd op de uitvinding, en MTSU is met een aantal belangstellenden in gesprek om de techniek in productie te nemen.
Nog geen reacties