achtergrondafbeelding
Daimler

Alle plannen van Daimler rondom elektromobiliteit

BEV, PHEV, waterstof, accuproductie en meer

13 okt 2017, 11:36  •  Autonieuws  •  Door
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

Daimler – moederbedrijf van Mercedes-Benz en Smart – heeft zijn complete elektromodellenprogramma voor de komende jaren uitgestippeld. Er komen meer dan tien elektromodellen aan in 2022. Dit is een overzicht van alle plannen.

10 miljard euro

“We investeren alleen al meer dan 10 miljard euro in de ontwikkeling van onze EQ-modellen”, zegt Ola Källenius, sinds begin dit jaar verantwoordelijk voor Daimler Group Research en Mercedes-Benz Cars Development. “In 2022 zullen we meer dan tien volledig elektrische modellen op de markt brengen. We elektrificeren ook het gehele Mercedes Benz modellengamma en onze klanten kunnen zo kiezen voor tenminste één elektrisch alternatief in elke Mercedes Benz modelserie, in totaal meer dan vijftig.”

Daimler

Uiteenlopende mobiliteitsbehoeften

Källenius: “We leggen de nadruk op verbrandingsmotoren, systematische hybridisatie en op elektro-aandrijving met accu of brandstofcel We kiezen bewust voor een brede benadering omdat ons modellengamma erg groot is en de mobiliteitsbehoeften van onze klanten uiteenlopen.”

Elektrische toekomst voor Smart

Voor Smart voorziet Daimler een volledige elektrische toekomst. Smart wil als eerste automerk binnen Daimler de transitie gaan maken van de verbrandingsmotor naar de elektrische aandrijflijn. Vanaf 2020 wil de fabrikant alleen nog maar smarts met elektrische aandrijflijn verkopen in Europa en de VS.

Daimler

Ecosysteem in de maak

Onder de merknaam EQ ontwikkelt Mercedes-Benz een compleet ecosysteem dat naast een elektrische voertuigfamilie ook een omvangrijk aanbod op het gebied van elektromobiliteit bevat. Dit loopt uiteen van intelligente services en energieopslagunits voor particulieren en zakelijke klanten tot laadsystemen en duurzame recycling. Een belangrijke stap vormt de ontwikkeling van een elektro-architectuur die kan worden gebruikt voor verschillende accuaangedreven elektromodellen. Het eerste seriemodel van het nieuwe produktmerk EQ, de EQC, rolt vanaf 2019 in de Mercedes-Benz fabriek in Bremen van de band.

Brandstofcel

Mercedes-Benz komt ook met brandstofceltechnologie. De eerste wordt de GLC F-CELL die in 2019 komt en heeft een brandstofcel en een lithium-ion-accu. De auto krijgt een forse actieradius en een vermogen van 200 pk.

Daimler

Plug-in hybrides

Plug-in modellen van Mercedes-Benz worden in de toekomst voorzien van de technologiebadge EQ Power. Omdat de voordelen van plug-in hybrides met name bij grote auto’s en bij een mix van korte en lange afstanden tot hun recht komen, biedt Mercedes-Benz dit aandrijfconcept aan voor de C-Klasse en grotere modellen. Er zijn er nu al een heleboel. Denk aan de C 350 e, GLE 500 e 4Matic, de GLC 350 e 4Matic, de GLC Coupé 350 e 4Matic en de E 350 e. De S 560 e volgt de S 500 e op.

Daimler

Viercilinder benzinemotoren

Nieuwe benzinemotoren met zes of acht cilinders laten zien hoe de toekomstige benzinemotoren eruit zullen zien: ze zijn voorzien van onder meer een starter-generator (EQ Boost), 48V-boordsysteem en elektrische booster compressor (zescilinder). Binnenkort debuteert de nieuwe generatie viercilinder benzinemotoren (M 264) met een specifiek vermogen van meer dan 136 pk per liter. De toepassing van een riemaangedreven starter-generator met 48V-boordsysteem vormt eveneens een stap richting de elektrificatie van de aandrijflijn.

Samen staan we sterk

Daimler werkt samen met BMW Group, Ford Motor Company en Volkswagen Group (Audi en Porsche) in een joint venture om langs de belangrijkste routes in Europa een supersnel, high-performance laadnetwerk op te zetten met vermogens tot 350 kW. De bouw hiervan begint in 2017 en in eerste instantie worden er 400 laadpunten gebouwd in Europa.

Investeren in accuproductie

Daimler gaat ruim een miljard euro investeren in de wereldwijde accuproductie met twee fabrieken in het Duitse Kamenz en andere productielocaties in Stuttgart-Untertürkheim, Beijing (China) en Tuscaloosa (VS). Het accuproductienetwerk kan flexibel en efficiënt inspelen op veranderingen in de vraag. De verschillende productielocaties leveren aan de plaatselijke autofabrieken en de accu’s kunnen indien nodig ook worden geëxporteerd.

Daimler

Nog geen reacties


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail