’60 seconden‘ met Nissan LEAF-rijder Marc Bolier
Marc Bolier
Marc Bolier (40 en nog wat jaar) lanceerde 4 jaar geleden ZERAuto, de eerste Nederlandse website met nieuws en informatie over elektrisch rijden. “Je kunt het je nu nauwelijks voorstellen, maar toen was er dus geen enkele Nederlandstalige site met informatie en nieuws over elektrische auto’s. Als mediamaker in hart en nieren wilden we daar wel wat aan doen. Later zijn we aangehaakt bij het kennis- en discussieplatform dat Joris Luyendijk met EV-experts ontwikkelde.” Ooit organiseerde ZERAuto de verkiezing Auto van de Toekomst en het rijdersevent Elektromobiel op Ecomobiel. Ook presenteert Marc het programma EV Café op Traffic Radio.
Rijdt
Marc rijdt in een Nissan LEAF – noblesse oblige. “Het is leuk om als een van de eersten elektrisch rijden te ontdekken. Kijk, iedereen weet dat de techniek verder ontwikkeld moeten worden, maar als we allemaal een beetje gaan staan wachten tot de volgende generatie er komt, gebeurt er niks.” Naast de LEAF staan er voor de deur nog een Mazda en een klassieke Volkswagen.
Sinds
Juni 2011.
Rijdt per week
Even rekenen: 17.500 kilometer in zo’n 14 maanden, dat is per week net geen 300 kilometer. “Het is vooral een woon-werkauto maar ook thuis gebruiken we hem voor vrijwel alle ritten, behalve de zomervakantie, want dan pakken we onze Volkswagen-bus uit de garage. Ik woon zo’n 10 kilometer van mijn werk en ons kantoor ligt heel centraal in der Randstad. Dat betekent dat de LEAF voor alles inzetbaar is. Niet in de laatste plaats dankzij de snelladers in onder meer Amersfoort, Nieuwegein, Amsterdam en Rotterdam. Ik heb 1 keer een zakelijke rit in een geleende auto gemaakt, maar dankzij nieuwe snelladers hoeft dat niet meer.’
En hoe rijdt de LEAF?
“Supersoepel. En stil. Zeker als je de radio uit hebt, merk je op de snelweg hoe ongelooflijk stil dit rijdt. Aan trekkracht geen gebrek – dus als je wilt, kun je aardig vaart maken met de Nissan. Ik ken geen auto die comfortabeler en makkelijker rijdt. Het is echt een stiltecocon – heel aangenaam.’
Wat is de gekste plaats waar je ooit hebt opgeladen?
“Mmm, wat is gek? Via het badkamerraam bij het huis van m’n ouders? Bij de paardenstallen van collega Wim? Echt gek is het niet – misschien ben ik te berekenend of weet de auto te goed waar je onderweg terechtkunt. Een snellader is meestal niet ver weg. Op kantoor hebben we een laadpaal en thuis staat er ook één. Als ik naar een nieuw adres ga, check ik vooraf even de afstand en exacte plek. Sorry, geen spannende verhalen hierover.”
Langste trip in de elektrische auto?
“Het bekende retourtje Brussel: 388 km op 1 dag. Kan dus. Maar makkelijk is anders. Grootste hobbel was de defecte snellader in Brussel. Over de hele dag hebben we 3x moeten snelladen. Als je dan om zeven uur ’s avonds in Breda nog een half uurtje moet laden, ben je er wel een beetje klaar mee. Maar het kan.”
Hoe zit het met jouw afstandsangst?
“Die bestaat niet. Je weet wat je gaat rijden, je weet waar je kan laden, en dat is het. Soms is het krap, maar van de meeste ritten weet ik inmiddels wel dat ik me geen zorgen hoef te maken. Hartje winter is het wat meer oppassen. Maar als je merkt dat het net niet lukt, is het een kwestie van 10 minuten aan de snellader voor zo’n 30 extra kilometers en dan is het probleem opgelost. Nissan gaat in Nederland 40 snelladers neerzetten, dan knal je zo van Groningen naar Maastricht!’
Do
• Bijhouden/weten waar je kunt snelladen
• Snellaadpas regelen (The New Motion)
• Die pas niet gebruiken: je kunt immers gewoon gratis laden kan bij Nissan en ANWB
Don’t
• Wat nou don’t?
Nog geen reacties