4 procent bijtelling: Deze auto’s hebben het in 2018, 2019 en 2020
Overzicht in het bijtellingsbos.
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een auto zakelijk spotgoedkoop rijden met slechts 4 procent bijtelling en zonder wegenbelasting? Het kan nog steeds! Maar wel met slechts een klein aantal auto’s. We zetten ze op een rij.
Percentages
Het bijtellingsregime in Nederland is op dit moment vrij helder. Alles met nul emissie, heeft 4 procent bijtelling. Dat komt dus neer op volledig elektrisch, dus zowel batterij-elektrische auto’s als auto’s met een brandstofcel (waterstof). Alles met 1 of meer gram heeft juist 22 procent. Deze percentages gelden tot 2020. ZERauto.nl zet alle auto’s op een rij die in 2018, 2019 én 2020 slechts 4 procent bijtelling hebben bij zakelijk gebruik. Weet dat je voor een volledig elektrische of waterstof auto tot en met 2020 geen wegenbelasting (MRB) hoeft te betalen.
Auto van de zaak
Van bijtelling is alleen sprake bij een auto van de zaak. Een bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast, gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname: de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam is gesteld. Als dat vóór of óp 31 december 2018, 2019 óf 2020 gebeurt, geldt het bijtellingspercentage nog vijf jaar.
Bijtellingscategorie van 4 procent
In 2019 en 2020 gaat er wel iets veranderen met de bijtellingscategorie van 4 procent. Vanaf 1 januari 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 4 procent namelijk alleen nog tot 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent. Er is dus sprake van zogeheten mixbijtelling. Deze regeling geldt alleen voor 2019 en voor 2020. Waterstofauto’s als de Hyundai NEXO en Toyota Mirai blijven buiten schot. Die behouden dus 4 procent bijtelling in 2018, 2019 en 2020.
De modellen op een rij
Wat er na 2021 gaat gebeuren? Dat weet nog niemand. Mogelijk ga je dan zelfs voor volledig elektrische auto’s gewoon 22 procent bijtellen. Maar goed, laten we eerst maar eens kijken naar 2018, 2019 en 2020. We zetten per jaartal de modellen op een rij.
Deze auto’s hebben 4 procent bijtelling in 2018
BMW i3 120 Ah – 41.995 euro – 260 kilometer
Citroën C-Zero – 22.360 euro – 150 kilometer
Citroën e-Berlingo Multispace – 30.670 euro – 170 kilometer
Hyundai Ioniq Electric – 33.995 euro – 280 kilometer
Hyundai Kona Electric 64 kWh – 39.195 euro – 482 kilometer
Hyundai NEXO (waterstof) – 69.995 euro – 665 kilometer
Jaguar I-Pace 400 – 80.330 euro – 470 kilometer
Kia e-Niro 64 kWh – n.n.b. – 485 kilometer
Kia Soul EV – 36.335 euro – 250 kilometer
Nissan e-NV200 Evalia – 41.990 euro – 301 kilometer
Nissan Leaf 40 kWh – 36.890 euro – 378 kilometer
Opel Ampera-e – 46.699 euro – 380 kilometer
Peugeot iOn – 22.360 euro – 170 kilometer
Renault Kangoo Maxi Z.E. – 29.910,30 euro – 270 kilometer
Renault Twizy 80 – 13.190 euro – 100 kilometer
Renault ZOE R90 – 32.890 euro – 317 kilometer
Renault ZOE R110 – 35.090 euro – 300 kilometer
Smart EQ Forfour – 24.050 euro – 155 kilometer
Smart EQ Fortwo – 23.670 euro – 160 kilometer
Smart EQ Fortwo Cabrio – 27.043 euro – 155 kilometer
Tesla Model S 75D – 91.720 euro – 490 kilometer
Tesla Model S 100D – 113.320 euro – 632 kilometer
Tesla Model S P100D – 151.020 euro – 613 kilometer
Tesla Model X 75D – 99.670 euro – 417 kilometer
Tesla Model X 100D – 117.820 euro – 565 kilometer
Tesla Model X P100D – 160.220 euro – 542 kilometer
Toyota Mirai (waterstof) – 80.925 euro – 500 kilometer
Volkswagen e-Golf – 39.680 euro – 230 kilometer
Volkswagen e-Up – 24.860 euro – 133 kilometer
Deze auto’s hebben 4 procent bijtelling in 2019
- BMW i3 120 Ah
- DS 3 Crossback E-Tense
- Hyundai Ioniq Electric
- Hyundai Kona Electric
- Hyundai NEXO (waterstof
- Kia e-Niro 39,2 kWh
- Kia e-Niro 64 kWh
- Kia Soul EV
- MINI E Hatchback
- Nissan e-NV200 Evalia
- Nissan Leaf
- Nissan Leaf E-Plus
- Opel Ampera-e
- Opel Corsa Electric
- Renault Kangoo Z.E.
- Renault Twizy 80
- Renault ZOE R90
- Renault ZOE R110
- Smart EQ Forfour
- Smart EQ Fortwo
- Smart EQ Fortwo Cabrio
- Tesla Model 3 Long Range Battery 75 kWh
- Toyota Mirai (waterstof)
- Volkswagen e-Golf
- Volkswagen e-Up
Mixbijtelling 4 procent/22 procent in 2019
- Audi e-tron – 400 kilometer
- Jaguar I-Pace 400 – 470 kilometer
- Mercedes-Benz EQC 400 4Matic – 450 kilometer
- Porsche Taycan – 500 kilometer
- Tesla Model S 75D – 490 kilometer
- Tesla Model S 100D – 632 kilometer
- Tesla Model S P100D – 613 kilometer
- Tesla Model X 75D – 417 kilometer
- Tesla Model X 100D – 565 kilometer
- Tesla Model X P100D – 542 kilometer
Deze auto’s hebben 4 procent bijtelling in 2020
- BMW i3 120 Ah
- DS 3 Crossback E-Tense
- Hyundai Ioniq Electric
- Hyundai Kona Electric
- Hyundai NEXO (waterstof
- Kia e-Niro 39,2 kWh
- Kia e-Niro 64 kWh
- MINI E Hatchback
- Nissan e-NV200 Evalia
- Nissan Leaf
- Nissan Leaf E-Plus
- Opel Ampera-e
- Opel Corsa Electric
- Renault Kangoo Z.E.
- Renault Twizy 80
- Renault ZOE
- SEAT EV
- Smart EQ Forfour
- Smart EQ Fortwo
- Tesla Model 3 Long Range Battery 75 kWh
- Toyota Mirai (waterstof)
- Volkswagen e-Golf
- Volkswagen e-Up
- Volkswagen I.D. Hatchback
Mixbijtelling 4 procent/22 procent
- Audi e-tron – 400 kilometer
- BMW iX3 – 400 kilometer
- Jaguar I-Pace 400 – 470 kilometer
- Mercedes-Benz EQC 400 4Matic – 450 kilometer
- Porsche Taycan – 500 kilometer
- Tesla Model S 75D – 490 kilometer
- Tesla Model S 100D – 632 kilometer
- Tesla Model S P100D – 613 kilometer
- Tesla Model X 75D – 417 kilometer
- Tesla Model X 100D – 565 kilometer
- Tesla Model X P100D – 542 kilometer
sugar defender ingredients For several years, I’ve battled unforeseeable blood sugar swings that left me
feeling drained and lethargic. However considering that incorporating Sugar my
energy degrees are currently steady and consistent,
and I no longer hit a wall in the mid-days. I appreciate that it’s a mild, all-natural strategy that does not
come with any kind of undesirable adverse effects. It’s truly transformed my day-to-day
live. sugar defender reviews
Sugar defender reviews As somebody that’s always been cautious about my blood sugar, discovering Sugar Protector has actually been a relief.
I feel so much more in control, and my recent check-ups
have actually shown favorable enhancements.
Recognizing I have a reliable supplement to sustain my routine offers me satisfaction. I’m so happy for Sugar
Protector’s influence on my health and wellness!
sugar defender ingredients
If you possibly can still find the original negatives of your images, use them as an alternative of prints because they do not tend to fade and harm as shortly.
Hello! Do you know if they make any plugins to assist with SEO?
I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but
I’m not seeing very good results. If you know of any
please share. Thank you! I saw similar article here: Eco bij
It’s great when older ladies have sex with young guys. These cougars love crazy and kinky entertainment, and you could check out a ton of galleries with mature nude girls doing all sorts of naughty factors. The mature women in these steamy photograph sets really enjoy giving head to the young guys, especially before getting into their pussies and asses. Some happily older girls even enjoy taking large black dicks in interracial gangbangs. In addition they enjoy taking charge by getting on a guy’s face or getting scorching Nude lesbian encounters with girls who could virtually be their daughters
ik lees hierboven dat er in 2020 ook nog auto’s leverbaar zijn die 4% bijtelling hebben, klopt dat?
ik dacht nl dat alleen in 2019 nog 4 % bijtelling berekend werd en 2020 8% berekend wordt.
De bijtelling is ooit eens verzonnen om mensen met of zonder een lease auto, gelijk te trekken in hun uitgave voor een auto. M.A.W. de mensen zonder een lease auto betaalden hun auto helemaal zelf, en de mensen met een lease auto die kregen hem (helemaal in het begin gratis) en dat werd niet geien als inkomen. Affijn nu worden de mensen zonder een lease auto weer benadeeld t.o.v. de lease autorijder.
De overheid had het voordeel bij de bedrijven moeten leggen en niet bij de bestuurder.
En benadeelde prive auto rijder, die straks met een eventuele kilometer heffing weer genaaid wordt
Ergens gaat het tamelijk fout met de Tesla 3. Deze is in 2019 al leverbaar, wat heet al, en de meeste vallen in de mix-bijtelling.
De longrange komt voorlopig boven de 50K uit volgens mij, en heel wat boven die 50K
De Kia Soul komt in 2019 met een 39.2Kwh batterij, die uit de Kona.
De Ioniq komt in 2019 met een 39.2Kwh batterij, uit de Kona.
In 2020 komen diverse Chinese auto’s op de Europese markt.
Vanaf 2019 komt de E-Go uit Aachen.
Ik mis de Sion of hoe de zonnepaneelauto heet.
De Lightning komt in 2019 in de mix-bijtelling uit Helmond.
In 2020 komt de Volvo XC40
De Polar 2, of hioe hij uit gaat heten van het Volvoconcern komt eind 2019, begin 2020 volledig Electrisch.
Dus op het eerste gezicht mis ik nog wel wat. Verder komt er nog een Twizy achtige auto, even de naam kwijt.
In 2020 Komt Dyson, van de stofzuigers mer de eerste EV (Al zou het me niet verwonderen als deze later pas echt leverbaar wordt).
Er komen in 2019 en 2020 minstens 3 Volkswagens in de I.D. serie.
Een mooi overzicht, alleen bij de range/actieradius is gebruik gemaakt van de verouderde en onjuiste NEDC meetmethode. Inmiddels is er een nieuwe meetmethode, WLTP die al beter in de richting komt van de practische actieradius, die dus nog lager is.
Het is zeer misleidend in dit artikel de NEDC cijfers te gebruiken, zo komen orienterende rijders snel van een koude kermis thuis als ze overgaan tot de aanschaf van een EV.
U kunt beter kijken naar de volgende site: https://ev-database.nl/ waar de practische actieradius vermeld staat.
Ik zie de aanpassing op de site tegemoet.
O ja, ik rijd een Nissan Leaf 2.0; actieradius 200-250 kilometer; blijkt uit de praktijk.