achtergrondafbeelding

Autozoeker

Smart Smart1

In 2021 toonde Smart de Concept #1. Nummer één, want de compacte crossover staat symbool voor een nieuwe start voor het merk. Smart is namelijk niet meer een merk binnen het Daimler concern, maar maakt een soort doorstart als joint-venture tussen Daimler en de Chinese autofabrikant Geely. De toekomstige Smart-modellen zullen ook in China worden geproduceerd. De Concept #1 geeft een vooruitblik op hoe die toekomstige Smart-modellen eruit komen te zien. Hoewel men het compacte segment trouw blijft, is het de vraag of modellen als de Fortwo en Forfour in hun huidige vorm blijven bestaan. De Concept #1 is bijvoorbeeld een voorbode voor een Forfour-opvolger, die daarmee niet meer een traditionele hatchback is.

Smart Concept #1 wordt #1
Eind 2022 kwam de Concept #1 zonder al te grote wijzigingen op de markt als ‘gewoon’ de Smart #1. Inclusief die hashtag in de naam. De compacte SUV (of hoge hatchback zo je wilt) is inderdaad een directe opvolger geworden van de Forfour en wordt gebouwd op een nieuw ontwikkeld platform voor volledig elektrische modellen. Het platform is net als veel andere onderhuidse techniek ontwikkeld door Geely. Daimler/Mercedes-Benz leverde het design en zal in ieder geval in Europa ook de distributie verzorgen. De Smart #1 mag dan een directe opvolger zijn van de Forfour, hij is wel een slag groter. De Forfour is bijvoorbeeld 3,5 meter lang, terwijl de #1 de 4,2 meter haalt. Ook in de hoogte en breedte is het model groter.

Smart #1 Brabus
Van de eerdere Smart-modellen zijn ook sportieve Brabus-uitvoeringen verschenen en dat is voor de nieuwe Smart #1 niet anders. Uiterlijk is de #1 Brabus vooral te herkennen aan verschillende rode accenten in in- en exterieur. Het grootste verschil zit onderhuids, want daar is een extra elektromotor te vinden, die het totale systeemvermogen op liefst 315 kW (428 pk) brengt. Dat in zo’n compact model! De 100 km/u is dan ook al in 3,9 seconden bereikt.

Smart Smart1 generaties