Mitsubishi Outlander
De eerste generatie Mitsubishi Outlander zag in 2001 het levenslicht. De auto moest de voordelen van een grote SUV combineren met die van een gewone personenauto. Oftewel: hoge bodemvrijheid en vierwielaandrijving, maar ook een bescheiden verbruik en afmetingen. De auto bleek het goed te doen in de verkopen en bleef tot en met 2008 in productie.
Mitsubishi Outlander wordt groter
De tweede generatie Mitsubishi Outlander kwam al in 2006 op de markt, maar was een stuk groter. Vandaar dat het uitgaande model nog een tijdje leverbaar bleef. Nieuw was dat de Mitsubishi Outlander er ook als zevenzitter was. Vooral in thuisland Japan bood de auto daarmee een groot voordeel: de auto was nog steeds compacter dan de meeste andere zevenzitters en viel daarmee in een gunstiger belastingtarief. In Europa was de Mitsubishi Outlander vooral populair bij caravaneigenaren en anderen die vaak met zware aanhangers onderweg zijn.
Mitsubishi Outlander niet aan te slepen
In 2013 verscheen de derde generatie Mitsubishi Outlander. Een belangrijke nieuwe uitvoering, zeker voor Nederland, was de PHEV. Daarmee viel de auto destijds in een gunstig bijtellingstarief voor leaserijders. Ondanks het commentaar op het uiterlijk van de auto (het stoere was er wel vanaf) was de auto vrijwel letterlijk niet aan te slepen. Op een gegeven moment zijn de zakelijke bijtellingsvoordelen komen te vervallen, maar de oorspronkelijke andere voordelen van het model blijven uiteraard behouden.
Toch weer een nieuwe Mitsubishi Outlander
Afgezien van de bijtellingshype vielen de Mitsubishi-verkopen zodanig tegen dat het erop leek dat Mitsubishi geheel uit Europa zou vertrekken. Daar is het merk toch op teruggekomen. De bezem ging door het modelaanbod en Mitsubishi leverde vooral eigen versies van Renault-modellen. De nieuwe Mitsubishi Outlander, die in 2021 op de markt kwam, leek aan ons voorbij te gaan. Leek, want begin 2025 kwam het model tóch wel naar Europa. Opnieuw – en uitsluitend – als PHEV.