Toyota Bz4x
Toyota bZ4X: dit betekent de naam
Toyota is al lange tijd sterk in hybridemodellen. Toch zal ook Toyota aan de volledig elektrische auto moeten, al is het maar door de steeds strengere emissienormen. Toyota pakt het wel serieus aan en kwam in 2022 met de bZ4X. Die naam vraagt wellicht om enige toelichting. De letters ‘bZ’ staan voor ‘beyond Zero’, de naam van een serie emissievrije Toyota-modellen, waarvan de bZ4X de eerste is. De ‘4’ geeft de positionering aan. Waarschijnlijk komen er dus nog kleinere modellen met een lager getal en grotere modellen met een hoger getal. De ‘X’ staat voor ‘crossover’.
De Toyota bZ: volledig nieuw platform
Als eerste volledig elektrische auto van het merk wordt de Toyota bZ4X gebouwd op een volledig nieuw ontwikkeld e-TNGA-platform, dat vanaf het begin is gericht op volledig elektrische aandrijving. Mede daardoor is de ruimtebenutting optimaal, waardoor de auto veel interieurruimte heeft. Interessant is het optionele steer-by-wire-stuursysteem, waarbij connectie tussen stuurwiel en voorwielen volledig digitaal is. Ook optioneel is het bijbehorende ‘yoke’ in plaats van een conventioneel stuurwiel. Zo’n ‘yoke’ lijkt qua vorm een beetje op een Formule 1-stuur. Afhankelijk van de uitvoering heeft de Toyota bZ4X een actieradius van zo’n 500 kilometer en met V2H of V2L kan de auto ook worden gebruikt als oplader voor andere zaken.
Ook te koop als Subaru Solterra
De Toyota bZ4X is ontwikkeld in samenwerking met Subaru, dat in traditie van het merk vooral zorg droeg voor de ontwikkeling van het vierwielaandrijvingssysteem. Een aantal componenten daarvan is zelfs afkomstig van de Subaru Forester. Ook zou Subaru de veiligheidsconstructie van de auto hebben ontwikkeld. Natuurlijk levert Subaru de Toyota bZX4 ook onder eigen naam. Dan heet de auto Subaru Solterra. Dat is een samentrekking van de Latijnse woorden voor ‘zon’ en ‘aarde’. Afgezien van de andere merklogo’s heeft de Subaru Solterra ten opzichte van de Toyota bZ4X ook licht gewijzigde bumpers en lichtunits.