AutoRAI.nl, elke dag autonieuws
ZERauto logo

Gereden met de … Tesla Model S P90D

 •  ZER Autotests

We zetten de klok even 3 jaar terug, dat mag toch wel? Begin 2013 reden we voor het eerst met de Model S van Tesla. De betovering was toen volledig, zo lezen we in een eerdere test. We hernieuwen nu de kennismaking: wat resteert anno 2016 van de Tesla-magie?

Deze keer sturen we de krachtigste en meest geavanceerde versie door het verkeer. Hoewel, sturen hoeft ook al niet meer dankzij de auto pilot. Dát hadden we in 2013 toch niet kunnen denken: een auto die zelf de weg volgt?

Honderden kilometers

Als doorgewinterde elektrorijders weten we dat actieradius een van de voornaamste EV-thema’s is. Een beetje plannen, zo nodig nog een dotje snelladen onderweg, rustig aan rijden als het beter is… op sommige dagen moet de trukendoos open om overal te komen. De 90 kWh-accu van deze Model S maakt een einde aan dat soort dagen en dat soort zorgen. Dat geldt ook voor het iets lichtere pakket van van 75 kWh dat Tesla in de Model S levert. Het bereik bedraagt honderden kilometers.

Amsterdam, Tilburg en weer terug: we zoeven over de snelweg heen en weer en dan nóg is er een bereik van dik 100 km over. Sterker nog, we voelen niet eens de behoefte om die avond de auto aan de lader te hangen. Het geruststellend effect van deze mega-accu is overduidelijk – eigenlijk hebben we onderweg geen keer zorgelijk naar het resterende bereik gekeken. Ook niet na het trekken van de onvermijdelijke tussensprints waarmee we passagiers graag imponeren.

400 echte kilometers

Op de snelweg is er 0,2 tot 0,25 kWh per kilometer nodig. Op de binnenwegen komen we uit op 0,16 tot 0,18 kWh/km. Gezien de afmetingen, gewicht (!), de prestaties en de luxe zijn dat alleszins nette cijfers. Eigenlijk rijdt de Model S belachelijk efficiënt. Zodoende komt de auto aan de 400 km bereik (in de praktijk).

De P90D behoort tot de compleetste en snelste uitvoering. En als we schrijven snel, bedoelen we ook snel. De machine zoeft in minder dan 3 tellen naar de 100 km/u. Vierwielaandrijving en een soort turboboost voor de accu maken hem zelfs angstaanjagend vlug. Het blijft een rare combinatie: een loeigrote en zware vijfzitter als sprintkanon!

Handsfree rijden

Met twee klikjes van de cruise control activeren we, rijdend op de A12, de autopilot. Deze functie is een adatieve cruise control (snelheid en tussenafstand), houdt de Model S netjes binnen de witte lijnen en parkeert de auto. Je kunt de Tesla daardoor helemaal handsfree (en feetsfree) rijden. Op het dashboard zie je keurig dat de auto alle andere weggebruikers, ook motorfietsen, waarneemt met de radar en camerasystemen. Echt zorgvrij voelt het nog niet, zo’n uit zichzelf bewegend stuurwiel op de snelweg. Of op een slingerende binnenweg.

Het loslaten van het stuur roept een ondefinieerbare spanning op bij de bestuurder. En al helemaal bij de onwetend gehouden passagiers, die schrikken zich echt rot. Het werkt wel, verdraaid goed zelfs, totdat zich bijzondere verkeerssituaties aandienen of de weg en stoep niet helder zijn gescheiden. Met de juiste actie kunt de Model S ook automatisch van rijbaan laten veranderen.
Het is – ook 3 jaar later – een verbluffende machine. Als het gaat om comfort, ruimte en design kan de auto zich meten met gevestigde merken. Niet gek voor een merk dat pas een handvol jaren auto’s maakt. Als het gaat om techniek zit de auto ook in de kopgroep.

400.000 reserveringen

Het merk, aangevoerd door oprichter Elon Musk, leunt niet achterover. Er zijn meer dan 400.000 voorinschrijvingen voor de kleinere Model 3 . In enkel weken tijd zijn er nieuwe, ambitieuze productieplannen opgetuigd, zijn de nodige miljarden euro’s hiervoor verzameld en gaat het werk aan de nieuwe accufabriek in hoger tempo door.

De Model S P90D staat vanaf 126.400 euro in de prijslijsten. Extra’s als de Ludicrous mode, autopilot, luchtvering en andere extras tillen de prijs richting de 150.000 euro. Ook in dat opzicht toont de Model S zich weinig bescheiden.

Nog geen reacties

Reageer

Meer autonieuws

Zerauto.nl is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken, en je te informeren over het gebruik daarvan op de site. meer informatie

Zerauto.nl gebruikt dit om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden en het bezoek aan onze website zo interessant mogelijk te maken. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om surfgedrag op verschillende websites te registreren, advertenties te tonen op onze website en die van derden en om artikelen aan te bevelen op Zerauto.nl die aansluiten op uw interesses.

Sluiten