achtergrondafbeelding

EV-Nieuws: Gulle gevers

14 okt 2016, 9:15  •  Autonieuws  •  Door Bart Oostvogels

Een elektrische stadsauto met vleugeldeuren uit Zweden? Mensen zien dat wel zitten en pompen er graag geld in.

Uniti: elektrische stadsauto met vleugeldeuren

De Zweedse startup Uniti heeft grootste plannen. Het bedrijf hoopt binnen afzienbare tijd een elektrische stadsauto te lanceren. Om geld in te zamelen is het bedrijf een crowdfundingsproject gestart via FundByMe. En met succes! Het doel was om 500.000 euro binnen te halen, maar de teller heeft met nog dik dertig doneerdagen te gaan al meer dan 650.000 euro verzameld. Dat geld is afkomstig van meer dan 350 mensen. Gulle gevers dus, want omgerekend komt dit neer op twee mille per persoon. Bovendien zou het bedrijf al van meer dan 140 mensen een bestelling hebben ontvangen. Zelfs de Zweedse regering ziet de auto met drie wielen zitten en pompt 100.000 Zweedse kronen in het project, omgerekend dik 10.000 euro. Met al het geld hoopt Uniti spoedig aan de slag te gaan met de verdere ontwikkeling van de auto.

Ondertussen in Nederland…

In Nederland is de overheid minder vrijgevig voor (deels) elektrische auto’s. Extra fiscale ondersteuning van elektrische auto’s is volgens minister Kamp van Economische Zaken niet efficiënt, zo schreef hij deze week in een brief gericht aan de Kamer. Het kost te veel geld en het effect op nieuwe kopers is beperkt, stelt hij op basis van onderzoeksresultaten van Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), CE Delft en Decisio. Aanleiding van het onderzoek naar de kans van slagen van extra fiscale stimulans op elektrische auto’s was een brief van het Formule E-team (FET), een samenwerkingsverband van bedrijven, kennisinstellingen en lokale overheden. In een brief had het FET een actieplan opgesteld met daarin het verzoek aan het kabinet om het invoeren van een aanschafsubsidie voor nieuwe elektrische auto’s en oplaadtegoed voor tweedehands voertuigen te onderzoeken. Dat is nu gebeurd. De onderzoekers stellen dat voorgestelde regelingen in meerderheid consumenten bereiken die ook zonder deze regelingen een elektrische auto zouden aanschaffen.

Ford trekt wel de portemonnee

Ford trekt wel de portemonnee. En flink! Het Amerikaanse merk heeft als doelstelling om rond 2020 ongeveer dertien nieuwe volledig of deels elektrische modellen te introduceren. Momenteel zijn dat er maar drie, te weten de Focus Electric, C-Max PHEV en Fusion PHEV. Voor het ontwikkelen van deze nieuwe elektrische modellen en verbeteren van de accutechnologie, investeert Ford liefst 4,5 miljard dollar bovenop de in 2015 al aangekondigde 4,5 miljard dollar voor het realiseren van deze modellen. In totaal steekt Ford dus 9 miljard dollar in het project. Een flink deel van dat geld steekt Ford in accutechnologie, want die moeten volgens Ford kleiner worden maar een hogere energiedichtheid krijgen. Het uiteindelijke doel van Ford: over vijf jaar moet veertig procent van Fords modellen leverbaar zijn met elektropower.

BMW 5 Serie met stekker

Over elektrokracht gesproken: BMW introduceert in maart 2017 een plug-in hybride versie van de nieuwe generatie BMW 5 Serie die deze week werd onthuld. Het model gaat 530e iPerformance heten en krijgt een viercilinder benzinemotor én een elektromotor onder de kap. Het systeemvermogen bedraagt 185 kW (252 pk) en 420 Nm trekkracht. Uiteraard kan het model ook volledig elektrisch rijden. Dat kan tot een snelheid van 140 km/u en voor een afstand van 45 kilometer. Het theoretische verbruik komt uit op 2,0 l/100 kilometer (NEDC).

Nog geen reacties


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail