Volvo Xc90
In 2002 breidde Volvo haar modellenaanbod uit met de XC90, waarmee het merk voor het eerst een SUV aanbood. Een goede zet, zo bleek, want de koper bleek de weg naar de XC90 goed te kunnen vinden. De eerste generatie bleef met enkele tussentijdse updates tot en met 2014 in productie. In China bleef de auto onder de naam XC Classic nog tot 2016 in de prijslijsten staan.
De veiligste
De tweede generatie XC90 toonde in 2014 ook meteen de nieuwe designtaal van het merk, die we inmiddels op bijna alle modellen terugzien. Het is volgens Volvo de veligste auto die het heeft geleverd, met als opvallende functies een systeem dat naderend kruisend verkeer op kruispunten herkent en een systeem dat luistert naar de naam Run Off Road Protection. De auto herkent dan specifiek de situatie dat men van de weg raakt en past hier de verschillende passieve veiligheidssystemen op aan.
Ambulance
Sinds begin 2018 rijden in sommige delen van het land ook Volvo XC90’s rond die zijn uitgevoerd als ambulance. Het is een proef, waaruit moet blijken hoe goed de XC90 dienst kan doen als ambulance. De voorste helft van de auto’s is vrijwel ongewijzigd, maar achter de voorportieren heeft carrosseriebouwer Nilsson een hoge ambulanceopbouw gemaakt. De auto is ook een meter langer dan een standaard XC90 en om het zwaartepunt ondanks de hoogte laag te houden is het dak van koolstofvezel.
Opvolger?
In 2023 kwam de Volvo EX90 op de markt. Dat volledig elektrische SUV-model bevindt zich zoals de naam al aangeeft in dezelfde klasse als de XC90, maar is net iets groter en - vooral - volledig elektrisch aangedreven. Op de korte termijn is de EX90 het volledig elektrische alternatief voor de Volvo XC90, die voorlopig nog gewoon leverbaar blijft. Op de langere termijn zal de EX90 de XC90 waarschijnlijk wel geheel gaan vervangen.