Volkswagen Id5
Volkswagen maakt serieus werk van volledig elektrisch aangedreven modellen. Nadat eerder al de e-Up en e-Golf verschenen, presenteerde het merk in 2016 zelfs een volledig elektrisch submerk: de I.D.-modellenlijn. Qua opzet in feite vergelijkbaar met het (vrijwel) volledig elektrische i-submerk van BMW. Men trapte af met de Volkswagen I.D. Concept en inmiddels zijn ook de I.D. Buzz, I.D. Cross, I.D. Vizzion, racewagen I.D. R, I.D. Buggy en I.D. Roomzz gevolgd. Allen nog conceptcars, hoewel sommigen al wel functionerend zijn uitgevoerd.
Volkswagen ID.5 in productie
De eerste productieversie werd de ID.3, een volledig elektrisch alternatief voor de Golf, voor een vergelijkbare prijs. Het tweede model is de eind 2020 geïntroduceerde ID.4. Zoals die naam al een beetje aangeeft is dat een groter model. Je zou de ID.4 als het volledig elektrische alternatief voor de Tiguan kunnen zien. Het modellenaanbod werd begin 2022 verder uitgebreid met de ID.5. De ID.5 is in feite de ‘coupéversie’ van de ID.4, ofwel een SUV met een sterker aflopende daklijn. Dat gaat iets ten koste van de hoofd- en bagageruimte achterin, maar ziet er wel sportiever uit en komt dankzij de betere stroomlijn de actieradius iets ten goede.
Lekker praktisch
De ID.4 is min of meer de productieversie van de ID.CROZZ conceptcar en deelt zijn technische basis met de ID.3. Hetzelfde geldt dus ook voor de ID5. Met ruimte voor vijf inzittenden en een bagageruimte van 549 tot 1.561 liter is de ID.4 lekker praktisch. Bovendien biedt hij, afhankelijk van de uitvoering, een theoretische actieradius van meer dan 500 kilometer.