Toyota C hr
De Toyota C-HR kwam in 2016 op de markt als volledig nieuw model in het aanbod. De Toyota C-HR is gepositioneerd onder de bekende Toyota RAV4 en heeft een ander soort insteek. Waar de Toyota RAV4 vooral een ruime gezinsauto is die eventueel ook (een beetje) offroad kan, is de Toyota C-HR vooral bedoeld als een auto voor op asfalt, maar met een hogere zitpositie en een sportief design. Zo heeft de SUV een coupéachtige daklijn. De letters C-HR staan dan ook voor Coupé High Rider. Qua rijgedrag en prestaties is de Toyota C-HR overigens niet écht sportief, het gaat vooral om het design. De Toyota C-HR was dan ook een soort antwoord op de Nissan Juke, een van de eerste compacte SUV’s met coupéachtige en sportieve designelementen en een algeheel vooral opvallend design.
Eerste generatie Toyota C-HR
De eerste generatie Toyota C-HR kwam eind 2016 op de Nederlandse markt. Het Europese motorenaanbod bestond uit een 1,2-liter turbobenzinemotor, een 1,8-liter Hybrid en een 2,0-liter Hybrid. Alleen de benzineversie met voorwielaandrijving was leverbaar met een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen, de vierwielaangedreven versie en de hybrides hadden altijd een CVT-automaat. In andere markten week het motorenaanbod iets af. Zo was in Noord-Amerika ook een niet-hybrideversie leverbaar van de 2,0-liter benzinemotor. Interessant is dat in China ook een volledig elektrisch aangedreven versie van de Toyota C-HR werd geleverd. Die versie was ontwikkeld door GAC Toyota en FAW Toyota, twee lokale joint-ventures. Mede daarom is de elektrische versie nooit buiten China geleverd. Jammer, want met 150 kW (204 pk) en een actieradius van tot 400 km (NEDC) was hij ook hier interessant geweest. In 2020 onderging de Toyota C-HR een facelift.
Tweede generatie Toyota C-HR
Begin 2024 kwam de tweede generatie Toyota C-HR op de Nederlandse markt. De tweede modelgeneratie is vooral een evolutie van de eerste. Het design is iets strakker en scherper en valt extra op doordat de achterzijde (optioneel) in contrasterend zwart is uitgevoerd. Op gebied van technologie worden weer stappen gezet, met onder meer een verbeterd infotainment en uitgebreide assistentiesystemen. Zo kan de Toyota C-HR zelf inparkeren en in theorie zelfstandig filerijden. Voortaan heeft de Toyota C-HR altijd een hybride aandrijflijn, met voor het eerst ook een plug-in hybridevariant. Daarmee hebben alle uitvoeringen een CVT-automaat.