achtergrondafbeelding

Autozoeker

Tesla Model 3

De in 2016 gepresenteerde Tesla Model 3 kwam eind 2017 in de VS op de markt en in 2019 volgde ook Europa en daarmee Nederland. De Model 3 is het kleinste model in Tesla’s aanbod en vormt daarmee het nieuwe instapmodel voor het merk. Zo wil het merk niet alleen meer mensen aan de elektrische auto krijgen, maar ook zelf winstgevender worden. Samen met een gunstige subsidieregeling zorgde de introductie voor een soort tweede doorbraak voor Tesla in Nederland. Na de grotere Tesla Model S en Tesla Model X was de Tesla Model 3 namelijk een stuk betaalbaarder alternatief, waarmee de auto voor een nog grotere groep interessant was.

Tesla Model 3 is gewild
De Tesla Model 3 was direct gewild – ook buiten Nederland – en niet meer alleen vanwege de belastingvoordelen die in sommige landen voor elektrische auto’s en dus ook Tesla’s gelden. Al bij de onthulling van de auto en nog voordat het exacte moment van marktintroductie bekend was kon het merk al duizenden orders noteren. Uiteindelijk heeft men zelfs even moeten stoppen met het aannemen van nieuwe reserveringen: de productielijnen draaiden al overuren en konden de vraag nog niet aan. Inmiddels is de productie goed op gang gekomen. Overigens is de situatie sinds 2024, het jaar waarin de meeste leasecontracten afliepen, heel anders. Er kwamen zo veel ex-lease Tesla Model 3’s op de markt dat de gewone particulier heel voordelig een goed exemplaar kon scoren.

Tesla Model 3 is onderdeel van woordgrapje
Tesla is wel in voor een grapje. Dat is niet alleen te merken aan de zogenaamde easter eggs in het infotainmentsysteem, die het goed doen op de sociale media. Ook de modelnamen van het merk hebben een grapje in zich. De eindletters van de Tesla Model S, Tesla Model X, Tesla Model 3 en Tesla Model Y vormen in de juiste volgorde het woord S3XY.

Tesla Model 3 generaties