achtergrondafbeelding

Autozoeker

Smart Smart3

De Smart #3 kwam eind 2023 op de markt als tweede model van ‘het nieuwe Smart’. Smart is namelijk niet meer een zelfstandig merk binnen het Daimler-concern, maar maakte een doorstart en is nu een merk als onderdeel van een joint-venture tussen Daimler en Geely, een grote Chinese autofabrikant die ook meerdere grote merken onder zich heeft, waaronder Volvo, Lynk & Co en Lotus. De toekomstige Smart-modellen worden ook in China geproduceerd. Nadat de compacte Smart #1 al een voorproefje gaf van ’het nieuwe Smart’, is de grotere Smart #3 het volgende hoofdstuk. Met de Smart #3 betreedt het merk voor het eerst het SUV-segment en dat ook nog in de hogere middenklasse. De Smart #3 is bijna 4,5 meter lang. Dat staat bijna haaks op de oorspronkelijke Smart-modellen. De Smart #3 heeft dan ook geen directe voorgangers en is in alle opzichten een volledig nieuw model.

Smart #3 is volledig elektrisch
Net als de Smart #1 is ook de Smart #3 altijd volledig elektrisch aangedreven. Beide modellen delen zelfs hun technische basis. Ze staan op een volledig merkspecifiek technisch platform en zijn dus niet direct gerelateerd aan een Mercedes-Benz of een model uit de Geely-groep. De meeste techniek van de auto’s) is ontwikkeld door Geely. Daimler/Mercedes-Benz verzorgde vooral het design en is in Europa ook verantwoordelijk voor de distributie.

Smart #3 ook als Brabus
De oorspronkelijke Smart-modellen waren ook leverbaar in sportieve Brabus-uitvoering, ontwikkeld door die ‘huistuner’ van de Daimler-groep. Ook de nieuwe Smart-modellen hebben weer Brabus-varianten. Ook die zijn volledig elektrisch. Een extra elektromotor zorgt voor een systeemvermogen van 315 kW (428 pk), wat bij de Smart #3 goed is voor een 0-100-sprint in 3,7 seconden. De topsnelheid is wel begrensd op een bescheiden 180 km/u. De visuele wijzigingen zijn beperkt. De Smart #3 Brabus is vooral te herkennen aan een wat sportievere aankleding met zwarte en rode accenten.

Smart Smart3 generaties