Skoda Superb
De naam Suberb komt in de Skoda-geschiedenis het eerst voor in 1934. Skoda stond destijds bekend als producent van hoogstaande automobielen en daar is vlaggenschip Skoda Superb een goed voorbeeld van. Die typenaam, die ‘geweldig’ of ‘grandioos’ betekent, droeg de auto met recht. Na een korte onderbreking in de jaren ’40 – om begrijpelijke redenen – bleef deze oorspronkelijke Skoda Superb tot en met 1949 in productie.
Skoda Superb als een ‘Skoda-Passat’
We maken een grote sprong naar 2001. Skoda is dan juist vooral bekend als aanbieder van degelijke, maar betaalbare modellen. Langzaam maar zeker breekt het merk ook door in de westerse markten en is het tijd voor een stapje omhoog. De Skoda Superb wordt opnieuw geïntroduceerd als vlaggenschip van het merk. Helemaal nieuw is deze eerste moderne Skoda Superb echter niet. Het was eigenlijk een Volkswagen Passat met andere voor- en achterkant. Wel een Volkswagen Passat van het toen huidige model, dus het was ook weer geen ‘opgewarmd’ oud model. Sowieso neemt dat niet weg dat de Skoda Superb voor een Skoda veel te bieden had. Het vlaggenschip droeg zijn naam wederom terecht.
Skoda Superb: veel voor weinig
Een luxe wagen zoals de Skoda Superb uit de jaren dertig is het moderne model nog altijd niet geworden. Wel is de Skoda Supberg, ondanks dat het model altijd zeer nauw verwant bleef aan de Volkswagen Passsat, uitgegroeid tot een volwaardige en opzichzelfstaande modellijn. ‘Veel voor weinig’ is een goede omschrijving voor de Skoda Superb, want zeker de laatste modelgeneraties doen ondanks hun lagere prijs niet tot nauwelijks voor de Volkswagen Passat onder. In 2024 kwam de huidige modelgeneratie op de markt en die onderscheidt zich nog eens extra van de Volkswagen Passat. De Skoda Supberb biedt namelijk gewoon nog een vijfdeurs liftbackvariant, terwijl de Volkswagen Passat er tegenwoordig alleen nog maar is als stationwagen.