achtergrondafbeelding

Autozoeker

Renault Twizy

Tja, het is een beetje voor discussie vatbaar in hoeverre voertuigen als de Renault Twizy echt als auto gezien kunnen worden, maar voor de wet wordt de Twizy afhankelijk van de uitvoering in ieder geval wel als zodanig geklassificeerd. Renault introduceerde het opvallende stadskarretje in 2012. De auto is er in twee uitvoeringne, de Twizy 45 en de Twizy 80, die zijn vernoemd naar hun topsnelheden in km/h.

Passagier of bagage?
Alleen die laatste mag zich officieel een auto noemen en komt dus in aanmerking voor een regulier kenteken. In standaarduitvoering biedt de Twizy plaats aan twee personen, maar heeft de auto geen noemenswaardige bagageruimte. ‘Besteluitvoering’ Cargo heeft die wel en dan kan in plaats van de passagier 180 liter aan bagage worden meegenomen. Met zijn topsnelheid en actieradius van zo’n 100 kilometer (NEDC) is de auto duidelijk bedoeld voor gebruik in de stad.

Naar Japan en de VS
Als gevolg van de samenwerking tussen Renault en Nissan rijdt de Twizy elders ter wereld rond als de Nissan New Mobility Concept. Ondanks het woord Concept in de naam is dat gewoon een productiemodel. De Nissan-versie van de auto is te vinden in Japan en sommige delen van de VS, waarmee Renault in feite via een omweg voor het eerst sinds de jaren ’80 weer naar dat land terugkeert.

Renault Twizy generaties