Renault Scenic
De Renault Scénic zag in 1996 het levenslicht en was bij introductie de eerste (relatief) compacte MPV op de Europese markt. Aanvankelijk heette het model nog Renault Mégane Scénic en de auto werd dan ook gepresenteerd als het ruimere alternatief voor de Renault Mégane. Zowel uiterlijk als qua onderhuidse techniek leunde de Renault Scénic ook sterk op dat model. Bij de tussentijdse facelift in 1999 kwam tussenvoegsel Mégane in de typenaam te vervallen.
Familie-uitbreiding voor de Renault Scénic
In 2000 werd het aanbod uitgebreid met de RX4-uitvoering, een vroege crossover. Als RX4 kreeg de gezinswagen stoere aankleding, stond hij hoger op de poten en was hij ook daadwerkelijk geschikt voor gebruik in het terrein. Bij de tweede generatie uit 2003 was het tijd voor familie-uitbreiding, want de Renault Scénic was voortaan ook te bestellen als langere Renault Grand Scénic. Als Conquest was er wederom een offroadversie, maar deze keer zat hem dat slechts in de visuele aankleding.
Renault Scénic hetzelfde maar toch anders
Na een derde generatie in 2009 verscheen in 2016 de vierde generatie. Een ‘offroadversie’ was er niet meer, maar de auto was er wel weer als gewone Renault Scénic en als grotere Renault Grand Scénic. Nu gewone MPV’s in populariteit begonnen af te nemen had Renault de auto wat crossovertrekjes meegegeven, maar de Renault Scénic blijft een MPV. Een (ander) opvallend designkenmerk aan de auto waren de opvallend grote 20-inch wielen. In december 2021 hield Renault Nederland een 'schoonmaakactie' in het modellenaanbod, waarbij onder meer de Renault Scénic kwam te vervallen. De Grand Scénic bleef wel leverbaar. Buiten Nederland bleef ook de kleinere 'gewone' Renault Scénic nog in de prijslijsten staan, totdat beide modellen in 2023 werden afgelost door een volledig nieuwe modelgeneratie.
Renault Scénic nu echt anders
Begin 2024 kwam de vijfde modelgeneratie van de Renault Scénic op de markt en die is écht volledig nieuw. Nu de markt voor (nieuwe) MPV-modellen vrijwel volledig is ingestort, besloot Renault om van de eens zo innovatieve modellijn gewoon een SUV-model te maken, net als de concurrentie. Wat nog wel enigszins vernieuwend is, is dat de Renault Scénic altijd een volledig elektrische aandrijflijn heeft, tegenover een vanafprijs die relatief gezien meevalt.