Opel Astra sports tourer
In 1991 werd de populaire Opel Kadett vervangen door de Opel Astra, een auto die net zo geliefd bleek bij het autokopende publiek. Zelfs de eerste generatie is nog altijd wel met enige regelmaat op onze wegen te zien. De interne benaming voor de auto telde door vanaf de laatste Kadett-generatie (E), waardoor men begon met de Opel Astra F. Inmiddels zijn we aangekomen bij de Opel Astra L-generatie (productie startte in 2021) voor de Nederlandse markt. De carrière van de Opel Astra ging verder dan Europa, want eerdere modelgeneraties zijn elders ter wereld ook verkocht onder namen als Holden Astra of Buick Verano. De huidige Opel Astra is wel weer een model specifiek voor Europa.
Uitvoeringen Opel Astra
De huidige Opel Astra is leverbaar als vijfdeurs hatchback en als stationwagen, de Sports Tourer. In het verleden zijn er ook sedan- en zelfs coupéversies geweest. Verder zijn er zowel op de zakelijke lease-rijder als op de particuliere koper gerichte uitvoeringen – van instapversies tot rijk uitgerust. Voor de sportieve rijder waren er GSi- en later OPC-varianten en bij het huidige model keerden de letters GSe terug. Deze keer is het wel een plug-in hybride sportuitvoering. Met de huidige generatie legt Opel de nadruk op efficiëntie, comfort en technologie in plaats van uitgesproken sportiviteit: de focus ligt op een slimme mix voor alledaags gebruik en een breder publiek.
Veel concurrentie voor de Opel Astra
De Opel Astra bevindt zich niet bepaald alleen in het C-segment. Hij moet het opnemen tegen serieuze concurrentie van auto’s zoals de Volkswagen Golf en de Renault Mégane. Dankzij de diverse aandrijflijnen kan de Opel Astra meedoen in zowel het brandstof- als elektrische segment. In bredere zin krijgt de traditionele hatchback ook steeds meer concurrentie van SUV-achtige modellen. De Opel Astra weet zich echter goed staande te houden, dankzij zijn sterke prijs-kwaliteitverhouding, moderne uitrusting en brede uitvoeringenaanbod.
