Nissan Ariya
Met de Nissan Leaf was het merk een van de eersten die een elektrische auto ‘voor de massa’ aanbod. Nu elektrisch rijden redelijk is ingeburgerd, is het tijd voor uitbreiding. De Leaf kreeg er in 2022 een grote broer bij in de vorm van de Ariya. Geheel volgens de laatste trends is de Ariya een coupé-SUV. Hij is wat groter dan de Leaf en wordt ook hoger gepositioneerd. Binnen het algemene Nissan-aanbod zit de Ariya een beetje tussen de Qashqai en X-Trail in. De Ariya luidt ook meteen een nieuw designtijdperk in voor Nissan, aldus het merk. Eenzelfde soort vormgeving is bijvoorbeeld ook te zien bij de ongeveer gelijktijdig geïntroduceerde Nissan Note, die overigens niet meer naar Europa komt.
Nissan Ariya op nieuw EV-platform
De Nissan Ariya deelt zijn platform niet met de genoemde Leaf, maar staat op een nieuwe, doorontwikkelde versie van diens platform. In feite doet de nieuwe Ariya dienst als het nieuwe EV-vlaggenschip van het merk en de Ariya introduceert ook een aantal andere nieuwe technologieën. Zo debuteert ook ProPilot 2.0 in de Ariya, het totaalpakket aan assistentie- en veiligheidssystemen. Alles is samen met het uitgebreide infotainment te bedienen via twee 12,3-inch grote touchscreens, die samen één groot scherm vormen. Het technische platform van de Nissan Ariya wordt binnen de Renault-Nissan-alliantie ook gebruikt voor de Renault Mégane E-Tech Electric.
Nissan Ariya actieradius tot 500 km
Als nieuwe EV-vlaggenschip van Nissan, beschikt de Ariya natuurlijk ook over goede specificaties. Er zijn twee accupakketten, gecombineerd met één of twee elektromotoren en op die manier heeft de auto voor- of vierwielaandrijving. De minst krachtige configuratie beschikt al over 218 pk, het topmodel schopt het tot liefst 394 pk. Die bereikt in 5,1 seconden de 100 km/u en gaat door tot de 200 km/u. De uitvoering met de grootste actieradius komt volgens de WLTP-cyclus 500 km ver.