achtergrondafbeelding

Autozoeker

Nio Et5

De NIO ET5 kwam in 2022 op de markt als ‘kleinste’ model van het NIO-aanbod. De auto is in het bijzonder een directe concurrent voor de Tesla Model 3 en de Xpeng P7. Die laatste is een andere Chinese auto, die ongeveer gelijktijdig met de NIO naar de Europese markt kwam. Net als de andere NIO-modellen – en zijn directe concurrenten – heeft de NIO ET5 een zeer glad en aerodynamisch design, met een gesloten voorzijde en verzonken portiergrepen. Ook opvallend is het grote panoramadak, dat volgens het merk beschermt tegen 99,9% van de UV-straling. Als verrassing kwam NIO in 2023 met iets dat de ET5 pas echt onderscheidt van zijn directe concurrenten: de NIO ET5 Touring. Een volledig elektrische stationwagen dus en die zijn er nog maar zeer weinig.

NIO ET5 interieur
Ook in het interieur sluit de NIO ET5 keurig aan op de andere NIO-modellen. Dat betekent een vrij minimalistisch en overzichtelijk dashboard, met digitale cockpit. Op gebied van technologie maakt de NIO ET5 gebruik van zowel AI (artificial intelligence) als VR (virtual reality). Verder zou het interieurdesign zijn geïnspireerd op meubels en mode. Daarbij wordt gebruikgemaakt van duurzame materialen, zoals de Clean+ stoffen bekleding. Ook bijzonder: de sfeerverlichting van het interieur biedt volgens het merk keuze uit liefst 256 kleuren.

Specificaties NIO ET5
Net als de andere NIO-modellen is ook de NIO ET5 volledig elektrisch aangedreven. Er zijn twee batterijpakketten, een van 75 kWh en een van 100 kWh. Die zijn goed voor een actieradius van respectievelijk 453 en 590 km (WLTP). In China is ook een 150 kWh-batterijpakket leverbaar, waarvoor het merk een actieradius van liefst 1.000 km claimt. Dat is dan wel nog volgens de NEDC-cyclus, die in China nog altijd wordt gehanteerd. Om prestaties zit je in een NIO niet snel verlegen. De elektromotoren leveren samen een vermogen van liefst 360 kW (490 pk) en een koppel van 700 Nm, goed voor een 0-100-sprint in slechts 4,0 seconden.

Nio Et5 generaties