Nio El7
De NIO EL7, die in thuisland China als ES7 door het leven gaat, werd in 2022 geïntroduceerd als nieuw SUV-model dat tussen de compacte ES6 en de grotere ES8 is gepositioneerd. Qua positionering is de NIO EL7 vooral een iets korter (vijfpersoons) alternatief voor de zevenpersoons ES8. In tegenstelling tot de andere SUV-modellen van NIO heeft de EL7 een minimalistische voorzijde met een egale, holle vorm. Daarmee wil het merk de eenvoud van een elektrische auto benadrukken, maar de voorzijde is op deze manier natuurlijk ook extra aerodynamisch. Het interieur moet een huiskamerachtige sfeer uitstralen. Bijzonder is het duurzame leder voor de bekleding, dat zijn kleur krijgt dankzij de schillen van koffiebonen.
NIO EL7 vol technologieën
Net als de andere NIO-modellen van de nieuwste generatie zit ook de NIO EL7 vol technologieën. Duidelijk herkenbaar zijn de LiDAR en camera’s op de voorste dakrand, waarmee de NIO EL7 op termijn in vergaande mate autonoom zou moeten kunnen rijden. Die extra rijfuncties worden tegen die tijd met een software-update toegevoegd. Ook NOMI is aanwezig, de assistent voor spraakbediening met AI-technologie, die als een bolletje op het dashboard zelfs fysiek in de auto aanwezig is.
NIO EL7 is volledig elektrisch
Net als de andere NIO-modellen is ook de NIO EL7 volledig elektrisch aangedreven. Er zijn twee batterijpakketten, een van 75 kWh en een van 100 kWh. Die zijn goed voor een actieradius van respectievelijk 400 en 520 km (WLTP). In China is ook een 150 kWh-batterijpakket leverbaar, waarvoor het merk een actieradius van liefst 930 km claimt. Dat is dan wel nog volgens de NEDC-cyclus, die in China nog altijd wordt gehanteerd. Om prestaties zit je in een NIO niet snel verlegen. De elektromotoren leveren samen een vermogen van liefst 480 kW (653 pk) en een koppel van 850 Nm, goed voor een 0-100-sprint in slechts 3,9 seconden.