Mercedes benz Eqs
Voor het grote elektrificatieplan van Mercedes-Benz richtte het merk in 2016 het EQ-label op, waaronder alle volledig elektrische modellen op de markt zullen komen. Het werd geen nieuw submerk zoals Mercedes-AMG of Mercedes-Maybach, maar alle elektrische modellen zijn wel te herkennen aan een typeaanduiding die begint met de letters EQ. Zo onderscheiden ze zich extra van het overige modellenaanbod. De laatste letter van de typeaanduiding geeft het niveau van het model aan. In 2021 verscheen de productieversie van de Mercedes-Benz EQS op de markt. Inderdaad: het volledig elektrische alternatief voor de Mercedes-Benz S-Klasse.
Nieuw, eigen platform voor Mercedes-Benz EQS
De Mercedes-Benz EQS is het vijfde model dat onder het EQ-label wordt geïntroduceerd, maar pas het eerste model dat wordt gebouwd op een volledig nieuw platform dat speciaal voor de elektrische modelserie is ontwikkeld. Net als de reguliere Mercedes-Benz S-Klasse zit het model ook vol met de nieuwste technologieën. Bijvoorbeeld het (optionele) MBUX Hyperscreen, een digitaal instrumenten-, infotainment- en bedieningspaneel dat zich over het gehele dashboard uitstrekt. Natuurlijk heeft de Mercedes-Benz EQS ook de nieuwste veiligheids- en assistentiesystemen aan boord.
Eerste elektrische AMG: de Mercedes-AMG EQ3 53 4Matic+
Zoals gebruikelijk zijn er verschillende aandrijflijnen leverbaar. ‘Instapmodel’ Mercedes-Benz EQS 350 is met een vermogen van 215 kW (292 pk) al niet verkeerd, maar het grootste nieuws is het topmodel: de AMG EQS 53 4Matic+. Die heeft een vermogen van maar liefst 484 tot 560 kW (659 tot 762 pk) en is bovendien het allereerste volledig elektrische AMG-model. Het koppel bedraagt een stevige 949 Nm, de 100 km/u is bij de krachtigste versie in 3,4 seconden bereikt en de topsnelheid ligt op 220 km/u. Ondanks die prestaties heeft de Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ nog altijd een ruime actieradius van 561 km. Dat is wel de gemiddelde WLTP-waarde, dus dan moet je de sportieve prestaties niet al te vaak aanspreken.