Lexus Ux
Ook Lexus speelt in op de groeiende vraag naar compacte crossovers. Dat doet het met de eind 2018 gepresenteerde Lexus UX. De auto vult het modellenaanbod van SUV(-achtige) Lexus-modellen aan de onderkant aan en is daarmee onder de Lexus NX gepositioneerd, die voorheen de meest compacte Lexus SUV was. De Lexus UX is vooral ontwikkeld voor stedelijk gebied en de letters staan dan ook voor ‘Urban eXplorer’. De Lexus UX deelt zijn basis met de C-HR van Toyota. Ondanks de wat hogere carrosserie belooft Lexus het zwaartepunt van de auto laag te hebben gehouden, wat zorgt voor goede rijeigenschappen.
Tussenkop
Lexus UX hybride of elektrisch
In Nederland was de Lexus UX aanvankelijk alleen leverbaar als hybride, met 2,0-liter viercilinder benzinemotor en elektrische ondersteuning. In 2020 kwam daar een volledig elektrische uitvoering bij, met een actieradius van ruim 300 kilometer. Daarmee is de Lexus UX het eerst volledig elektrisch aangedreven model van het merk. Buiten Nederland was de Lexus UX ook leverbaar zonder enige vorm van elektrische ondersteuning. Dan bevindt zich onder de motorkap alleen de 2,0-liter benzinemotor. Opvallend genoeg kwam deze 'volledig benzine'-versie in 2021 alsnog naar Nederland, om in 2022 alweer uit het aanbod te verdwijnen.
Tussenkop
Lexus UX is typisch Japans
Voor het interieur van de Lexus UX wordt gebruikgemaakt van enkele typisch Japanse zaken. De belangrijkste daarvan is dat de bekleding wordt vervaardigd aan de hand van de traditionele Japanse quilttechniek. Optioneel is afwerking met een materiaal dat is geïnspireerd op Japans washipapier. Verder is de Lexus UX zoals iedere Lexus rijk uitgerust, ook op gebied van rijassistenten en veiligheidsysstemen. Een facelift is er nog niet geweest, maar in 2022 werden wel de uitrustingen geüpdatet, vooral op gebied van infotainment. In 2024 ging het motorenaanbod op de schop. Sindsdien is de Lexus UX alleen nog leverbaar als Lexus UX 300h (een nieuwe hybridevariant) en als volledig elektrische Lexus UX 300e.