Kia Sorento
De eerste Kia Sorento zag in 2002 het levenslicht. De auto was een SUV volgens het traditionele recept: een ladderchassis met afzonderlijke carrosserie, vierwielaandrijving (of alleen de voorwielen, bij bepaalde uitvoeringen) en sterke motoren. Klaar voor het zware werk als het moet, maar toch met genoeg luxe aan boord voor dagelijks gebruik. Na facelifts in 2007 en 2009 was het in 2010 tijd voor aflossing door de tweede generatie. De Kia Sorento wist, ook in Nederland, te scoren met een rijke uitrusting in verhouding tot een relatief betaalbare prijs en bouwde bovendien een naam op met zijn robuuste, betrouwbare techniek.
Korte carrières voor tweede en derde Kia Sorento
De tweede generatie kwam eind 2009 op de markt en was volledig nieuw en iets groter en luxer dan het voorgaande model. De verschillen met de eerste generatie waren zelfs dusdanig groot dat Kia heeft overwogen om de auto een andere typenaam mee te geven. Al in 2012 was het tijd voor een eerste facelift. De carrière van de tweede generatie bleek kort, want in 2014 stond de opvolger alweer klaar. De derde generatie Kia Sorento had zo mogelijk een nog kortere carrière, want na een facelift in 2018 moest dit model in 2020 alweer het veld ruimen voor een volledig nieuwe modelgeneratie.
(Plug-in) hybride Kia Sorento
Sinds 2020 staat de vierde generatie Kia Sorento in de showrooms. De auto blijft qua omvang en luxe trouw aan zijn voorgangers, maar nieuw is dat er ook hybride-uitvoeringen zijn. In Nederland zijn dat zelfs ook de enige leverbare modellen. Behalve de gewone Hybrid is er ook een Plug-in Hybrid, die nog zuiniger is en ook korte afstanden volledig elektrisch af kan leggen. Sinds de facelift van 2024 is de Kia Sorento Plug-in Hybrid het enige model dat nog officieel in Nederland wordt geleverd. In andere landen staan nog steeds ook benzine- en dieselvarianten in de prijslijst.