Kia Ev6
Zoals zoveel merken maakt ook Kia steeds meer werk van haar elektrische modellenaanbod. Daarvoor ontwikkelde het merk het Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Bijbehorende modellen krijgen een ‘nieuwe ontwerpfilosofie’ met onderscheidende vormgeving en een typenaam die met ‘EV’ begint. Het eerste productiemodel op dit nieuwe platform is de Kia EV6. Die werd begin 2021 onthuld en kwam later dat jaar op de markt. De Kia EV6 is met recht wat je noemt een crossover: het model is te hoog om het een traditionele vijfdeurs liftback te noemen, maar het is ook weer geen SUV in de gebruikelijke zin.
Positionering Kia EV6
Qua positionering zit de Kia EV6 zo’n beetje tussen de Sportage en de Sorento in. Een opvallend design heeft de Kia EV6 zeker. Vooral aan de achterzijde, met de gebogen en over de breedte doorlopende achterlichten die een scherpe vouw in het silhouet markeren. Het interieur oogt vooral heel opgeruimd, met een groot scherm dat de meeste knoppen vervangt. De belangrijkste functies blijven echter gewoon met een handige knop de bedienen.
Aandrijving en prestaties Kia EV6
In de loop der jaren is de Kia EV6 geleverd met diverse batterijpakketten, variërend van 58 tot 84 kWh.
Er is verder keuze uit twee- of vierwielaandrijving en het instapmodel levert een vermogen van 125 kW (169 pk). Afhankelijk van de gekozen aandrijflijn bedraagt de actieradius tot zo’n 580 kilometer. Er is ook een sportuitvoering: die afhankelijk van de markt GT of Performance heet en die zelfs 430 kW (584 pk) pk sterk is! De 0-100-sprint van 3,5 seconden en de topsnelheid van 260 km/h zijn ook zeker niet verkeerd.
Facelift Kia EV6
In 2024 onderging de Kia EV6 voor modeljaar 2025 een facelift. Op visueel vlak wordt de voorzijde wat meer in lijn gebracht met de andere Kia EV-modellen, die sinds de introductie van de Kia EV6 op de markt zijn gekomen. Dat betekent dat de ‘traditionele’ koplampen zijn vervangen door een wat meer driehoekig led-patroon. Het interieur heeft een nieuw beeldscherm en op technisch vlak maakt de 77,4 kWh batterij plaats voor een 84 kWh variant. De Performance is bij de facelift komen te vervallen, al is de nu krachtigste versie met 239 kW (325 pk) ook niet onder bemeten.