Kg mobility Torres
In 2023 veranderde SsangYong van naam. Voortaan heet het merk KG Mobility, vaak afgekort tot KGM. Dat is het gevolg van een nieuwe eigenaar van het merk, die graag een frisse start wil maken. Niet alleen met een nieuwe naam, maar ook met nieuwe modellen. Hoewel de meeste ‘oude’ modellen vooralsnog blijven bestaan – met KGM als merknaam, in plaats van SsangYong – kwam in 2023 ook het eerste volledig nieuwe KGM-model op de markt. Dat is de Torres, die laat zien waar het merk KGM in de toekomst heen wil. De focus ligt net als bij het oude SsangYong op robuuste SUV-modellen met terreincapaciteiten, maar dan met een modernere uitstraling, een (nog meer) onderscheidend design en moderne technologieën.
Positionering KGM Torres
De KGM Torres is de indirecte opvolger van de SsangYong Kyron, die van 2005 tot en met 2014 werd geproduceerd en in Nederland alleen in de eerste jaren noemenswaardige verkopen neerzette. De KGM Torres wordt gepositioneerd tussen de Korando en de Rexton.Overigens werd de KGM Torres aanvankelijk nog gepresenteerd als de SsangYong Torres, want de ontwikkeling van de auto was al wel onder het oude eigendom van het merk begonnen. De KGM Torres deelt zijn techniek niet met de eerdere modellen van SsangYong. Een variant van de KGM Torres is de in 2024 gepresenteerde nieuwe KGM Actyon. Dat is niet meer zo nadrukkelijk een coupé-SUV als vroeger, maar ten opzichte van de KGM Torres heeft de KGM Actyon wel een iets lagere daklijn en – vooral – een strakker gelijnde, bijna Range Rover-achtige achterzijde.
KGM Torres altijd elektrisch
De KGM Torres maakte in 2024 zijn debuut op de Europese markt. Hoewel de KGM Torres in sommige landen ook leverbaar is met mild hybride 1,5-liter viercilinder benzinemotor, is de auto in Europa alleen leverbaar als EVX. Dat is de volledig elektrisch aangedreven variant. Ten opzichte van de brandstofversie is de KGM Torres EVX te herkennen aan iets afwijkende bumpers. Zelfs het interieur is anders. De KGM Torres EVX heeft een afwijkend dashboard met (veel) grotere beeldschermen en een meer compacte middenconsole. Vooralsnog is er één aandrijflijn, met een vermogen van 152 kW (207 pk), een 73,4 kWh batterijpakket en een actieradius van 462 km (WLTP).