Honda E
Honda was al wel uitgebreid bezig met hybridemodellen, maar een volledig elektrisch aangedreven model was er nog niet. In 2017 toonde het merk voor het eerst een voorproefje, in de vorm van de Urban EV. Een compacte driedeurs hatchback met retrovormgeving, waarin enkele verwijzingen naar de Civic uit de jaren ’70 zijn te herkennen. Ook het dashboard heeft – ondanks dat het voor een groot deel uit beeldscherm bestaat – duidelijke retro-invloeden die naar die Civic verwijzen. Zijspiegels zijn er niet, de Urban EV werkt met camera’s en beeldschermen.
Productieversie
In 2019 volgde dan eindelijk de (zo-goed-als-)productieversie, onder de naam Honda e. Hoewel de auto officieel “voor 95% productieklaar” is, blijkt hij definitief verrassend dicht bij de conceptversie te blijven. Zelfs de futuristische camera’s in plaats van zijspiegels halen met zekerheid het productiestadium. De grootste wijzigingen zijn eigenlijk dat de auto ietsje boller is geworden en een vijfdeurs carrosserie kreeg.
De cijfers
Met de onthulling van de productieversie kregen we ook eindelijk iets te weten over de onderhuidse techniek. De auto staat op het nieuw ontwikkelde Honda EV-platform. Misschien wel het belangrijkste: de actieradius komt op (ietsje meer dan) 200 kilometer te liggen. De vanafprijs komt naar verwachting rond de 35.000 euro te liggen. De Honda e lijkt populair te gaan worden. Hoewel de auto nog niet te koop is – marktintroductie wordt verwacht voor half 2020 – heeft Honda al maar liefst 15.000 reserveringen voor de auto ontvangen.