Citroen C5 aircross
Gewone stationwagens zijn uit, crossovers zijn in. Dat is ook bij Citroën het geval, want toen in 2017 de productie van de Citroën C5 sedan en Citroën C5 Break stopte kwam men niet met een directe opvolger. De sedan werd opgevolgd door de Citroën C5 X (een soort hoog op de poten staande liftback) en de Citroën C5 Break werd opgevolgd door de Citroën C5 Aircross. Dat is een SUV, maar wel ‘op z’n Citroëns’, met zachtaardige vormen en wat MPV-achtige trekjes.
Citroën C5 Aircross zelf ontwikkeld
Hoewel de auto zijn techniek deelt met andere PSA-modellen is de Citroën C5 Aircross verder volledig door Citroën zelf ontwikkeld. Daarmee is het de eerste zelf ontwikkelde SUV-achtige van het merk. De eerdere SUV-modellen Citroën C-Crosser en Citroën C4 Aircross werden namelijk gebouwd op basis van Mitsubishi-modellen. De Citroën C4 Aircross was een Mitsubishi ASX met een andere carrosserie en de Citroën C-Crosser was zelfs gewoon een rebadgevariant van de Outlander van toen. Nadat de Citroën C5 Aircross in 2017 eerst in China op de markt kwam, kwam de auto in 2018 toch ook ‘gewoon’ naar Europa. Later verscheen ook een plug-in hybridevariant. Dat model is groter nieuws dan je misschien zou verwachten, want met een systeemvermogen van 300 pk is dat zomaar de krachtigste Citroën in serieproductie ooit.
Tweede generatie Citroën C5 Aircross
In 2025 was het weer tijd voor opvolging, met een tweede generatie Citroën C5 Aircross. Die heeft dezelfde aanpak als het eerste model, zij het met een wat meer brutale vormgeving. Het grootste nieuws op gebied van technologie is de komst van een volledig elektrische versie, met een actieradius van tot wel 681 km (WLTP). Andere opties zijn een plug-in hybride en een mild hybrid benzinemotor. In het interieur heeft Citroën vooral een huiselijke sfeer willen creëren. Opvallend is dat sommige kunststoffen zijn gemaakt met behulp van wijnranken. Hoe Frans wil je het hebben?