Byd Seal 6
In 2024 werd de BYD Seal 06 DM-i geïntroduceerd op de Chinese markt. Hoewel ‘DM-i’ verwijst naar de aandrijflijn (Dual Mode, de BYD-aanduiding voor een plug-in hybride) is het ook onderdeel van de typenaam. Er is namelijk ook een BYD Seal 06 EV, die er erg op lijkt maar toch echt een ander model is. Eind 2025 kwam de auto ook naar Europa, onder de iets afwijkende naam BYD Seal 6 DM-i. De Europese versie is dus altijd een plug-in hybride. Daarmee breidt het merk dus ook zijn aanbod plug-in hybride modellen verder uit, waar de focus aanvankelijk lag op volledig elektrische auto’s. De BYD Seal 6 is een model in de hogere middenklasse, ook wel het D-segment genoemd. Er zijn twee carrosserievarianten: een sedan en een stationwagen, de Touring.
BYD Seal 6 altijd plug-in hybride
De BYD Seal 6 is in Europa dus altijd een DM-i, een plug-in hybride. Er is keuze uit twee versies. Een basisvariant en een met zowel een grotere batterij als een wat krachtiger elektromotor. Afhankelijk van de keuze bedraagt het systeemvermogen 135 kW (183 pk) of 156 kW (212 pk) en kan je ruim 50 tot ruim 100 kilometer volledig elektrisch rijden. Het gemiddelde verbruik van beide versies ontloopt elkaar niet veel, maar dat hangt in de praktijk natuurlijk vooral sterk af van hoe vaak je oplaadt en hoe lang je ritten zijn. De BYD Seal 6 heeft natuurlijk meer te bieden dan alleen de aandrijflijn. In het praktische interieur vind je een rijke standaarduitrusting en een compleet infotainment.
BYD Seal 6 DM-i Touring: ideaal voor Nederland?
De BYD Seal 6 onderscheidt zich van de concurrentie door ook een stationwagenversie te bieden, de BYD Seal 6 DM-i Touring. Geëlektrificeerde stationwagens zijn er nog altijd niet veel, al komen er beetje bij beetje wel meer bij. Aangezien de stationwagen in Nederland (en andere delen van Europa) nog altijd een populaire carrosserievorm is, doet BYD een goede stap door er een aan te bieden. Zo combineert hij geëlektrificeerd rijden met extra praktische eigenschappen.
