Byd Atto 3
De BYD Atto 3 kwam eind 2022 op de Nederlandse en daarmee Europese markt, maar de historie van het model gaat verder terug. Zo is het model dat wij krijgen de tweede generatie van de auto. De eerste generatie kwam in 2015 op de markt onder de naam Yuan en was een compact SUV-achtig model, dat van achteren sterk doet denken aan de Ford EcoSport. Om de Chinese typenaam te verklaren: het model komt uit de zogenaamde Dynasty-serie van BYD, met modellen die zijn vernoemd naar de Chinese dynastieën. In dit geval dus de Yuan-dynastie.
Eerste generatie BYD Yuan
De BYD Yuan was aanvankelijk leverbaar met benzinemotor, eventueel gecombineerd met plug-in hybridetechniek. Een volledig elektrisch aangedreven versie volgde al snel en uiteindelijk kwamen de benzine- en plug-in hybrideversie in de meeste markten te vervallen. In 2019 werd het aanbod uitgebreid met de S2, in feite een iets ingekorte versie van de Yuan. De Yuan werd gefacelift in 2018 en 2021. In dat laatste jaar verscheen ook de tweede generatie, maar desondanks bleef de eerste Yuan dus in productie.
Tweede generatie: als BYD Atto 3 naar Europa
Dat de eerste generatie BYD Yuan in productie bleef is opvallend, maar te verklaren doordat de tweede generatie wat hoger in de markt wordt gepositioneerd. Het model luistert dan ook naar de naam Yuan Plus. In veel andere markten krijgt de auto echter de typenaam Atto 3. Een reden geeft men niet, maar wellicht is het omdat Yuan wel erg Chinees klinkt. Opmerkelijk: het interieurdesign van de BYD Atto 3 zou zijn geïnspireerd op de fitnesswereld, met stijlelementen die verwijzen naar dingen die je in de sportschool vindt. Ook opvallend: het centrale 12,8-inch touchscreen is draaibaar, zodat je zelf kunt kiezen tussen een staand of liggend beeldscherm. Technisch is de BYD Atto 3 gebaseerd op een nieuw platform voor volledig elektrische modellen. Met het grootste batterijpakket bedraagt de actieradius liefst 420 km. Niet slecht voor dit segment.