Renault 4 e tech
De Renault 4 verscheen al in 1961 en wordt vaak gezien als de eerste echte Franse volksauto. Het model moest de verouderde Renault 4CV opvolgen en werd ontwikkeld met een heel duidelijke doelstelling: een eenvoudige, betaalbare auto die iedereen kon gebruiken, zowel op het platteland als in de stad. Een net iets hoogwaardiger tegenhanger van de Citroën 2CV. De Renault 4 was praktisch dankzij zijn vijfde deur – een echte noviteit in die tijd – en de vlakke laadvloer, waardoor hij bijna de bruikbaarheid van een kleine bestelwagen bood. Het onderstel met onafhankelijke wielophanging en voorwielaandrijving gaf de auto bovendien verrassend veel comfort en grip. Door zijn veelzijdigheid werd de Renault 4 populair bij brede bevolkingsgroep. De Renault 4 was een groot succes en bleef wereldwijd nog tot 1994 in productie. In totaal werden ruim acht miljoen exemplaren gebouwd, waarmee hij behoort tot de meest succesvolle modellen van Renault ooit.
Renault 4 keert terug – volledig elektrisch
In 2025 ging Renault nogal op de retro-toer. Niet alleen maakte de iconische Renault 5 een moderne comeback, ook de net zo bekende Renault 4 is terug. Ook de Renault 4 doet met zijn vormgeving sterk denken aan het klassieke origineel. Er is wel een belangrijk verschil in positionering. Hoewel de cijfers van de typeaanduiding anders doen vermoeden, is de Renault 4 voortaan een model bóven de Renault 5. Beide modellen maken gebruik van dezelfde techniek. Je kunt de nieuwe Renault 4 dan ook zien als het wat ruimere, wat SUV-achtiger alternatief voor de Renault 5. Net zoals je de Renault Captur hebt als het crossover-alternatief voor de Renault Clio, een traditionele hatchback. Net als de herboren Renault 5 is ook de moderne Renault 4 altijd volledig elektrisch aangedreven en wordt het model in Frankrijk geproduceerd.
Renault 4 als bestelwagen?
Rondom de marktintroductie van de nieuwe Renault 4 presenteerde het merk diverse conceptcars, die vaak teruggrepen op historische uitvoeringen van de klassieke Renault 4. Bijvoorbeeld de 4Ever Trophy, die verwijst naar de 4L Trophy rallyauto’s. Ook waren er de Fl4wer Power Concept en de Savane 4x4 Concept. Op moment van schrijven, kort na introductie, is het afwachten in hoeverre deze ‘historisch verantwoorde’ uitvoeringen het productiestadium halen. Een gerucht is dat Renault zou werken aan een besteluitvoering van de nieuwe Renault 4, compleet met vergrote en verhoogde achterzijde zoals bij het origineel.