Mercedes benz Eqv
De eerste generatie Mercedes-Benz V-Klasse kwam in 1996 op de markt. V-Klasse was de benaming voor de luxere, op de personenautomarkt gerichte personenuitvoeringen van de auto. De bedrijfswagenversie heette Vito en de minder luxe personenuitvoering daarvan heette Viano. Met de V-Klasse wilde Mercedes-Benz inspelen op de destijds populaire markt voor grote MPV’s, ook al was de V-Klasse qua vormgeving meer een luxe personenbusje. Toch boden de V-Klasse en in mindere mate de Viano uitrustingen die je eerder in een personenauto zou verwachten, gecombineerd met veel interieurruimte.
Tweede generatie: geen V-Klasse
In 2003 kwam de tweede generatie op de markt. De naam V-Klasse kwam te vervallen (behalve in Japan) en alle personenuitvoeringen heetten voortaan Viano. Ook groeide het de Mercedes-Benz Vito/Viano ten opzichte van de eerste generatie, maar aan het basisconcept veranderde weinig. Wel waren er meer carrosserievarianten (vooral ook in de zin van verschillende lengtes) en bood het topmodel meer luxe. Vanaf deze generatie werd de Viano dan ook een populaire keuze voor VIP-vervoer, soms zelfs als alternatief voor een S-Klasse. In de vorm van de Marco Polo was er nu ook een af fabriek camperuitvoering.
Derde generatie: Mercedes-Benz V-Klasse keert terug
In 2014 nam de volledig nieuwe derde generatie het stokje over. Aan het uitvoeringenaanbod veranderde niet veel, wel keerde de naam V-Klasse terug voor de personenuitvoeringen. Deze keer kwam de naam Viano juist te vervallen. Verder nam de luxe aan boord verder toe en is de V-Klasse nog meer een busjesalternatief voor de S-Klasse, zeker wanneer meerdere personen tegelijk in alle luxe vervoerd moeten worden. De duurste uitvoeringen doorbreken met hun vanafprijs zelfs de 100.000-eurogrens, in ieder geval op ‘geel kenteken’ dan.
Volledig elektrisch: Mercedes-Benz EQV
In n 2019 presenteerde Mercedes-Benz een volledig elektrische uitvoering van de populaire bestelbus Vito: de eVito. Later in dat jaar presenteerde men ook een elektrische personenuitvoering op basis van de V-Klasse. Die wordt onder de naam EQV als opzichzelfstaand model onder het EQ-label gepositioneerd. Technisch komen de bestel- en personenversie overigens niet overeen. De eVito heeft een relatief beperkte actieradius en is specifiek voor stadsdistributie bedoeld, terwijl de EQC ook geschikt is voor de snelweg en langere afstanden. De EQV heeft een officiële actieradius van ruim 360 kilometer. Verder behoudt de EQV de eigenschappen van de V-Klasse. Dat betekent een ruim en luxueus interieur. Daarmee is de EQV niet alleen geschikt als volledig elektrische taxibus, maar zeker ook voor geruisloos VIP-vervoer.