Jeep Avenger
De Jeep Avenger brengt een aantal primeurs met zich mee. Zo mengt het merk zich in een voor hun nieuw segment, dat van de B-segment SUV. Niet eerder had Jeep zo’n compact model in het aanbod. Oké, de oorspronkelijke Jeep was nog kleiner, maar dat is een heel ander soort auto. De Jeep Avenger is dus onder de Renegade gepositioneerd en vormt het nieuwe instapmodel voor het stoere merk. De Jeep Avenger is met name voor Europa ontwikkeld en wordt ook hier geproduceerd. Uiteindelijk wordt de Jeep Avenger ook wel leverbaar buiten Europa, maar in ieder geval niet in voor Jeep belangrijke markten zoals Noord-Amerika en China.
Jeep Avenger is volledig elektrisch
De andere primeur voor de Jeep Avenger is de aandrijflijn: het is het allereerste volledig elektrische Jeep-model. Hij wordt gebouwd op het STLA Small-platform van Stellantis en deelt daarmee zijn technische basis met vergelijkbare modellen binnen dat concern, zoals de DS 3 Crossback, Opel Mokka-e en Peugeot e-2008. De elektrische aandrijflijn komt dus ook met die modellen overeen. Dat betekent een actieradius van ongeveer 400 kilometer (WLTP), afhankelijk van de uitvoering. Als extra onderscheid met die modellen zou de Jeep Avenger ook naast het asfalt zijn mannetje moeten staan. Het blijft dus een echte Jeep.
Andere aandrijflijnen voor Jeep Avenger?
Jeep heeft ook een Avenger laten zien met 1,2-liter driecilinder benzinemotor onder de motorkap, een mild hybrid-aandrijflijn. Het was wat onduidelijk of die variant ook naar Nederland zou komen. Gezien de focus op elektrificatie binnen Stellantis lag de komst niet voor de hand, maar kort na introductie is de benzineversie toch ook aan de prijslijst toegevoegd. In conceptvorm liet Jeep ook de Avenger 4xe zien, een plug-in hybrideversie met vierwielaandrijving en extra stoere offroad-uitrusting. Voor de plug-in hybrideversie zijn de verkoopkansen voor (ons deel van) Europa een stuk waarschijnlijk, al is de komst van een niet volledig elektrische Jeep Avenger nog steeds geen vanzelfsprekendheid.