Ferrari Sf90 stradale
In 2019 presenteerde Ferrari de SF90 Stradale. De auto vult het gat op tussen de 812 Superfast en de LaFerrari, maar nu die laatste niet meer in productie is wordt de SF90 in feite het nieuwe vlaggenschip van het merk. De SF90 is ook een primeur voor het merk: het is het allereerste plug-in hybridemodel van de Italiaanse sportwagenfabrikant. De typenaam deelt hij met de Formule 1-wagen voor seizoen 2019, waarbij de 90 verwijst naar het aantal jaar dat het Scuderia Ferrari-raceteam in de autosport actief is.
Plug-in hybride
De basis van de aandrijflijn wordt nog altijd gevormd door een krachtige verbrandingsmotor. Dat is een doorontwikkelde versie van de 4.0-liter V8 die is te vinden in de 488 Pista en opvolger F8 Tributo. Deze krachtbron wordt ondersteund door maar liefst drie elektromotoren, twee bij de voorwielen en eentje tussen de verbrandingsmotor en transmissie in. Deze lay-out is gebaseerd op die van de SF90 Formule 1-wagen.
Achteruit?
De prestaties liegen er niet om: van 0 naar 100 km/u in 2,5 seconden en een topsnelheid van 340 km/u. Er is ook een volledig elektrische rijmodus en dan ligt de topsnelheid op 135 km/u, met een actieradius van 25 km. Om die te halen moet het natuurlijk wel wat rustiger aan. Opvallend: de nieuwe achttrapsautomaat met dubbele koppeling heeft geen achteruitversnelling. Het achteruitrijden wordt overgenomen door de twee elektromotoren op de voorwielen. Sinds 2020 is er ook een SF90 Spider, een cabrioversie met vrijwel identieke specificaties.