achtergrondafbeelding

Autozoeker

Bmw Xm

In meerdere opzichten is de BMW XM een bijzondere auto in het aanbod van het merk uit Beieren. Dat begint al bij de vormgeving. De grote SUV heeft bijna dezelfde afmetingen als de BMW X7 – waaraan hij ook technisch gerelateerd is – maar heeft een veel extremere vormgeving. Voor subtiliteit moet je niet bij de BMW XM zijn. Nog specialer is dat de BMW XM pas de tweede auto in de historie van BMW is die volledig door BMW M GmbH is ontwikkeld. Het enige andere model is de iconische BMW M1 uit de jaren ’70. De BMW XM is dan ook een op zichzelf staand model in het BMW-aanbod en is het enige actuele BMW-model waarvan geen niet-M-versie bestaat. Over de naam gesproken: BMW heeft een zogenaamd ‘gentlemen’s agreement’ met Citroën voor het gebruik van de naam XM.

BMW XM als meest sportieve plug-in hybride
De BMW XM is bedoeld als een soort prestigeproject, waarmee BMW M de meest sportieve SUV én de meest sportieve plug-in hybride van het merk wilde ontwikkelen. Dat is gelukt, in ieder geval als we op de specificaties afgaan. De basis van de aandrijflijn wordt gevormd door de bekende 4,4-liter V8. De ‘minst krachtige’ versie levert al een systeemvermogen van 480 kW (653 pk) en liefst 800 Nm aan koppel. De 100 km/u is al in 4,3 seconden bereikt en de topsnelheid is afgeregeld op de standaard 250 km/u. Toch bedraagt het verbruik maar 1,5 l/100 km (WLTP), mits je de auto braaf oplaadt zoals het hoort natuurlijk.

BMW XM Label Red
Is dit nog niet genoeg? Dan is de BMW XM Label Red nog een overtreffende trap. Dan beschik je over 550 kW (748 pk) en zelfs 1.000 Nm koppel. Dan zie je de 100 km/u al na 3,8 seconden op de teller staan. Indrukwekkend, gezien het wagengewicht van al ruim 2.600 kg voor de basisversie. De prestaties zijn mede te danken aan het geavanceerde adaptieve onderstel en de permanente xDrive-vierwielaandrijving die de BMW XM standaard heeft, ongeacht de uitvoering.

Bmw Xm generaties