Bmw X3
Het X-modellenaanbod van BMW was in 2003 nog lekker overzichtelijk: het Beierse merk bood alleen de BMW X5 aan. Dat jaar werd de BMW X3 geïntroduceerd als kleiner alternatief. De auto stond op het platform van de BMW 3 Serie en moest de voordelen van een compacte auto combineren met de rijervaring van de grotere BMW X5. Dat lukte matig, want juist de rijeigenschappen van de auto kregen kritiek, samen met het design en de prijs. Desondanks wist de eerste BMW X3 het met redelijke verkopen toch nog tot 2010 uit te houden.
BMW X3 wordt groter
Het jaar daarop verscheen de tweede generatie BMW X3, die in zo’n beetje alle opzichten een grote stap vooruit deed ten opzichte van het eerste model. Dat model evolueerde op zijn beurt verder tot de in 2017 op de markt gebrachte derde generatie, die ondertussen groter is gegroeid dan de allereerste X5 was. De derde BMW X3 is ook de eerste BMW waarbij de generatie wordt aangeduid met een G-nummer (G01) in plaats van een F-nummer. De nieuwe X3 neemt meerdere technologische zaken over uit de BMW 5 Serie en zal voortaan ook als plug-in hybride leverbaar worden. In 2024 verscheen opnieuw een volledig nieuwe modelgeneratie van de BMW X3, opnieuw leverbaar als plug-in hybride en met benzine- én dieselmotoren.
Volledig elektrische BMW X3: de BMW iX3
In 2020 introduceerde BMW een nieuw volledig elektrisch i-model: de iX3. Een verschil met de eerdere BMW i-modellen is dat de BMW iX3 een volledig elektrisch aangedreven versie is van een regulier productiemodel: de reguliere BMW X3. Het grootste verschil tussen de BMW X3 en BMW iX3 is dan ook de volledig elektrische aandrijflijn van die laatste. Met een ruime actieradius was de BMW iX3 al snel een interessant aanbod, wat is terug te zien in de verkopen. Interessant is dat de vierde generatie BMW X3 uit 2024 géén BMW iX3 variant krijgt. De volledig elektrische BMW iX3 wordt namelijk opgevolgd door een op zichzelf staand SUV-model uit de nieuwe Neue Klasse-serie.