Bmw I4
Na de conceptcar BMW i Vision Dynamics uit 2017 en de BMW Concept i4 uit 2020 verscheen in 2021 dan eindelijk de volledig elektrische sedan van BMW. Nou ja, sedan, het is eigenlijk een liftback. De auto is voor een deel gelijk aan de toen nieuwe generatie BMW 4 Serie Gran Coupé, met als belangrijk verschil uiteraard de volledig elektrische aandrijflijn. Opmerkelijk is dat de BMW i4 zelfs van dezelfde productielijn loopt als de 4 Serie-modellen met verbrandingsmotor.
Grote actieradius
De BMW i4 heeft een batterijpakket van 83,9 kWh en dat is in dit geval goed voor een indrukwekkende actieradius van 590 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Dat is mede te danken aan de hoge efficiëntie van de aandrijflijn. Zo vormen motor, transmissie en elektronica één geheel, wat ook het gewicht en aantal onderdelen vermindert. Daarnaast heeft de batterij een hoge energiedichtheid: een verbetering van tot wel 40 procent ten opzichte van de BMW i3.
Eerste volledig elektrische BMW M-model
De sterkste versie van de BMW i4 is de M50 met een vermogen van 400 kW (544 pk). De sprint in 3,9 seconden naar de 100 km/u en gaat door tot 225 km/u. Het meest bijzondere aan de M50 is echter dat dit het allereerste volledig elektrische BMW M-model is. Het is wel een ‘halfbloed’ M-model. Een ‘volbloed’ volledig elektrische BMW M4 laat waarschijnlijk nog wel een tijd op zich wachten.