achtergrondafbeelding

13 reacties

  1. J. schreef:

    Kan iemand mij zeggen hoeveel stroom nodig is om een bootje 1 uur door de Amsterdamsche grachten te laten varen?

  2. Luc Verschueren schreef:

    Ik ben een mail actie begonnen aan een aantal politici om de waterstof auto te promoten.
    Dat elektrisch rijden via stopcontact milieu vriendelijk is, is een leugen.

  3. Ron schreef:

    We vergeten te vertellen dat eer dat we stroom uit het stopcontact afnemen dat er nog maar 35 % over is van wat de energiecentrale gelevert heeft.
    Dus gaat er zo’n 65 % verloren + het verlies in de elektrische auto zit je veel hoger als wat ze ons voorhouden

  4. Pieter Ypeij schreef:

    Onwaarschijnlijk verhaal dat bij het opladen 8% verloren gaat. Met de huidige moderne elektronica kan er alleen maar sprake zijn van een slecht ontwerp of een slechte meting. Een student van mij heeft in de jaren 80 vorige eeuw een DC-AC omzetter gebouwd en deze had een rendement van 99%. Dus een omzettingsverlies van 1%. Verder komt het meeste benodigde vermogen bij een E-auto bij de rolweerstand te liggen welke wordt bepaald door de massa van de auto en haar aerodynamische eigenschappen. Dat er sprake zou zijn van een rendement van de E-motor van 62% is ook erg onwaarschijnlijk. De moderne motoren kunnen een rendement halen van bijna 100%. Tenzij je de verliezen meerekent in de overbrenging. Met de moderne elektronica is het mogelijk met een rendement van bijna 100% DC om te zetten naar 3-fasen AC zoals dat bij sommige E-auto’s wordt toegepast je kunt dan m.b.v. frequentieregeling de snelheid regelen. Het voordeel van een 3-fase motor is dat er sprake is van een constant koppel. Dat er 20% verloren gaat bij het ontladen en opladen is ook erg onwaarschijnlijk. Deze wordt namelijk bepaald door de laad- of ontlaad-stroom. Dat zou betekenen dat alle genoemde verliezen in warmte worden omgezet.

  5. Groeningen schreef:

    Waar zijn we mee bezig, met de elektrische auto, als we de batterijen in huis zetten , zo dat we de opgewekte elektra in huis ook zelf verbruiken , levert dat veel meer op . We hebben geen transport verlies, dan wordt de verhouding voor de auto het dubbele . We zouden onze huizen zelfs beter met elektra kunnen verwarmen , zeker bijstoken . Dan is waterstof vele malen beter voor de auto .

  6. Peter te Loo schreef:

    Beste Will, dank voor je droomberekening maar toch wat kanttekeningen omdat ik denk dat het iets te mooi is voorgesteld. Heel fraai dat je 6 km per kWh rijdt, met mijn Fiat 500e lukt dat in de zomer makkelijk maar als het kouder wordt gaat het naar de 4 km (en dan kijk ik naar wat hij echt laadt, niet wat op het dashboard staat. Daar zit behoorlijk verschil tussen. En ik ben heus zuinig met verwarmen). En dit is dan nog een kleine stadsauto waar je geen 60.000 km per jaar mee gaat rijden. De snelle jongens met de dikke auto’s gebruiken vast nog meer. Mijn 12 zonnepanelen leveren natuurlijk wel schandalig weinig op door al die mooie bomen hier, maar 10.000 kWh bij 40 panelen lijkt me wat optimistisch? Niet onmogelijk, hoor, ze krijgen wel een steeds grotere capaciteit. En afgelopen zomer was natuurlijk geweldig. Wel fijn trouwens, zo’n groot dak, heeft helaas niet iedereen. En jammer, de salderingsregeling stopt binnenkort en dan wordt de subsidie anders en de termijn ingeperkt tot 7 jaar als ik het goed begrijp. Dus met 30 jaar rekenen zou ik niet doen. Wel wordt de elektriciteit steeds duurder (bij meer afname, echt niet logisch toch?), dat maakt natuurlijk het voordeel van eigen opbrengst weer groter mits je het direct zelf gebruikt. Maar hè, vervelend, is de auto er natuurlijk net niet als de zon lekker schijnt. Weg voordeel…. Je rijk rekenen is nou eenmaal gemakkelijker dan door goed te rekenen rijk worden.

  7. Will Eisinga schreef:

    een hectare Zonnepanelen produceert 1 miljoen kWh per jaar.
    een EV rijdt 6 km per kWh.
    6 miljoen km per hectare Zonnepanelen.
    Fastned prijs 59 cent, opbrengst per hectare zon 590.000 euro.
    ik heb 40 panelen, productie 10.000 kWh. een EV en Laadpaal.
    ik rij 60.000 km per jaar op de zon van het dak.20 ct km vergoeding
    opbrengst 12.000 euro per jaar
    productiegarantie 30 jaar
    opbrengst 360.000 euro.
    met 40 panelen, laadpaal en EV.

  8. van Duivendijk schreef:

    M/H
    Als we bij deze discussie eerst is beginnen met met de juiste eenheden te gebruiken,dan weten we ,waar het over gaat.men srpeekt TW.. men bedoelt dan waarschijnlijk b.v Terra Watt uur,En dan per dag of per jaar???
    Of bedoelt het opgestelde vermogen in terra watt
    1 Terra watt is een Miljoen Mega Watt
    Koos

  9. S.G. Adema schreef:

    Ik ben hier nog eens verder ingedoken. We gebruiken ongeveer 1000000000 l benzine per maand. 1 Liter benzine is ongeveer aan 9kwh. Dat is dus 9000000000kwh=9000000Mwh/m Uitgerekend kom je dan op 13900Mw uit. Het probleem is dus nog meer dan 1,5 zo groot als ik juist heb geschetst.

    Dan de trekkracht, hoe krijg in mijn caravan in Italie of Frankrijk met een elektrische auto?

  10. S.G. Adema schreef:

    Het is onmogelijk om alle auto’s op windmolens en zonnecellen te laten rijden. Stel je voor 25kwh/dag gemiddeld voor 8.000.000 personenauto’s = 200.000.000kwh/dag. Als je dat deelt door 24 kom je op = 83333333 kwh= 8333MWh/h Dat is gelijk aan bijna 17 kolencentrales van 500MW. Dan het rendement van elektrische auto’s. In jullie berekening vergeten jullie voor het gemak even dat het rendement van de opwekking nooit hoger is dan 50%. Ook de verliezen in het transport door het hoogspanningsnet (I kwadraat R) is niet meegenomen en dan nog de verliezen in de transformatoren naar en van 350KV is niet meegenomen. Voordat de stroom uit het stopcontact komt is er nog maar zeg 45% over. Dan is het rendement van electrische auto’s geen 65% maar slechts 65% van 45% = 29% Dus om alle auto’s te voorzien van enkel stroom zijn geen 17 kolen eenheden nodig van 500Mw maar 3,3×17= 56 . Dan moeten alle auto’s ook nog eens gelijk over het etmaal verdeeld opgeladen worden, dus zonder pieklasten. Ons totale beschikbare opgestelde vermogen nu is 18.000Mw en daar hebben we voor de auto’s dan nog eens 28.000 Mw bij alleen voor de auto’s. Totaal onmogelijk om dat met molens en zonnecellen op te wekken. Nog een punt is een mistige windstille periode in de winter, daar is back-up voor nodig. De politiek is volkomen van de pot gevallen.

  11. Ton schreef:

    Wat denk je van de extra 90 a 160 TW die we nodig hebben om van het Gas af te komen???
    We gaan zo naar een productie van 120 + 30 + 90 = 240Tw en als we de industrie ook meenemen in Gas en elektrische rijden komen we uit op +_ 600TW.
    Dan kom ik uit op 150000 windmolens = iedere vierkante km in Nederland 4 windmolens

  12. Hans schreef:

    Allemaal leuke berekeningen, maar ……. waar halen we de energie vandaag?

    Je hebt voor een verbruik van circa 20.000 km/jaar circa 3.200.000 watt nodig, en dat voor maar 1 auto. Hoeveel auto’s rijden er?
    Hoe groot moet jouw zonnecollector dan worden voor jouw auto?

  13. hans schreef:

    dan is er nog een hoop te doen. Als we in Nederland 120 TW stroom produceren waarvan 16 TW groene stroom is en we willen 80% van het wagenpark laten bestaan uit elektrische auto’s dan hebben we alleen al ruim 30TW stroom nodig om de auto’s te laten rijden. Waar halen we 30TW extra groen stroom vandaan? los van de generiek groeiende energiebehoefte komt dit er nog eens bij. We zullen dus in de groene stroom transitie 10x meer groene stroom moeten opwekken dan we nu doen om richting de 160TW te gaan…. wow


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen