‘Hoeveel energie verbruikt een elektrische auto?’
Rendement elektrische auto
Het verbruik van een elektrische auto hangt in de eerste plaats af van het vermogen van de elektromotor. Een snelle elektrische sportauto verbruikt in principe meer dan een compacte stadsauto. Ook het gewicht, (aerodynamische) vorm, de banden, de rijstijl van de bestuurder én het gebruik bepalen het energieverbruik. Het rendement van een elektrische auto ligt op circa 62 procent, bij een benzine- of dieselauto ligt dit percentage tussen de 25 en 35 procent. Bij een elektrische auto gaat 8 procent van de opgeladen energie verloren bij het omzetten van wisselstroom in gelijkstroom, 20 procent gaat verloren bij het opladen en ontladen van de batterijen en daarnaast verliest een elektrische auto nog eens 10 procent van zijn energie in warmte die de elektromotor produceert. Een deel van de de verliezen kan de elektrische auto echter compenseren (circa 10 procent) door remenergie terug te winnen.
KWh per uur
De standaard voor het energieverbruik van een elektrische auto is het aantal kilowattuur. Dit wordt doorgaans per kilometer (kWh/u) weergegeven. Afhankelijk van het gewicht en het gebruik, heeft een elektrische auto een gemiddeld energieverbruik van 0,08 kWh/km tot 0,30 kWh/km. De grafiek hiernaast geeft een beeld van het elektriciteitsverbruik van elektrische auto’s uit verschillende gewichtsklassen (inclusief accupakket): een kleine stadsauto van ongveer 600 kg, een middenklasser die rond de 1200 kg weegt en een luxe wagen van 2400 kg. Zo heeft een Nissan Leaf een gemiddeld verbruik van circa 0,20 kWh/km. Stel dat je op jaarbasis 15.000 km rijdt, dan verbruikt deze elektrische auto per jaar 3.000 kWh. Ter vergelijking; volgens cijfers van het Nibud verbruikt een gemiddeld gezin op jaarbasis 3.300 kWh per jaar.
Het blauwe gedeelte van de grafiek staat voor de energie die is nodig voor ’normaal’ rijgedrag binnen en buiten de stad. Bij de berekeningen is uitgegaan van simulaties volgens het ernergieverbruiksmodel van ECE ‘Elementary Urban en Extra Urban Driving Cycle’. In het rood is de hoeveelheid energie weergegeven die verloren gaat.
Nog geen reacties