AutoRAI.nl, elke dag autonieuws
ZERauto logo

500 kilometer bereik voor elektrische Mercedes-Benz ‘Generation EQ’

Mercedes-Benz blikt vooruit op een volledig elektrische SUV met de Generation EQ. EQ is het nieuwe label dat gebrukkt wordt voor de elektrische mobiliteit en bijbehorende diensten. De fabrikant belooft 500 kilometer bereik met een accu van 70 kWh. Bijzonder is dat er wordt gesproken over supersnel laden (300 kW = 100 km in 5 minuten) als toekomstoptie (middellange en lange termijn). Ook inductieladen staat op de kaart van Mercedes-Benzs toekomstplannen.

 

Persbericht (inleiding)

Mercedes-Benz Generation EQ: een nieuwe visie op mobiliteit

Met ‘Generation EQ’ laat Mercedes-Benz zien, hoe de elektrische auto al snel een volgende stap kan maken: het studiemodel in de vorm van een sportieve SUV-coupé biedt een vooruitblik op een nieuwe generatie elektrisch aangedreven auto’s. Het dynamische exterieurdesign met nieuwe elektro-esthetiek onderstreept de focus op de krachtige elektrische aandrijving: twee elektromotoren, waarvan het systeemvermogen dankzij schakelbare accucomponenten tot 300 kW kan worden verhoogd, en permanente vierwielaandrijving zorgen voor hoge rijdynamiek. Met een actieradius tot 500 km en de voor Mercedes-Benz typische veiligheid, comfort, functionaliteit en connectiviteit voldoet ‘Generation EQ’ aan alle eisen op het gebied van moderne, duurzame mobiliteit. Ook van binnen biedt de auto innovatieve oplossingen, waaronder een volledig nieuw interieurconcept. ‘Generation EQ’ beleeft tijdens de Autosalon van Parijs zijn mondiale première en is de voorbode van EQ als nieuw label van Mercedes-Benz voor elektromobiliteit. Daarbij staat de naam EQ voor ‘Electric Intelligence’ en is afgeleid van de Mercedes-Benz-merkwaarden ‘emotie’ en ‘intelligentie’.

“De mobiliteit van de toekomst is bij Mercedes-Benz gebaseerd op vier pijlers: Connected, Autonomous, Shared en Electric. ‘Generation EQ’ bundelt al deze factoren op een consequente manier”, zegt Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Hoofd Mercedes-Benz Cars. “Emissievrije auto’s zijn de toekomst. En ons nieuwe label EQ gaat veel verder dan alleen de elektrische auto. EQ staat voor een alomvattend elektrisch ecosysteem van services, technologieën en innovaties.”

Modeloverstijgende architectuur voor elektrische auto’s

De nieuwe generatie elektrische auto’s zal gebaseerd zijn op een architectuur die speciaal voor elektrisch aangedreven modellen ontwikkeld is, in elk opzicht kan worden aangepast en in meerdere modelseries kan worden toegepast: wielbasis en spoorbreedte, maar ook alle overige systeemcomponenten, in het bijzonder de accu’s, zijn dankzij de modulaire systeembouwdoos variabel. Daarmee is het voertuigconcept voor alle eisen van een toekomstgerichte modelfamilie op accustroom geoptimaliseerd. De basisarchitectuur is geschikt voor SUV’s, limousines, coupés, cabriolets en andere uitvoeringen.

De voertuigstructuur is, vergelijkbaar met de moderne seriemodellen van Mercedes-Benz, gebaseerd op een intelligente multimateriaalmix van staal, aluminium en carbon. Zo wordt optimaal voldaan aan de vraag naar lichtgewichtconstructie, stabiliteit en kostenefficiëntie.

Exterieurdesign met nieuwe elektro-esthetiek

“Generation EQ is hot and cool”, aldus Gorden Wagener, Hoofd Design van Daimler AG. “De fascinatie ligt in de nieuwe interpretatie van onze designfilosofie van sensuele puurheid voor een avantgardistische, moderne en op zichzelf staande elektro-esthetiek. Tegelijkertijd laat het design van het visionaire studiemodel, dat tot het wezenlijke is gereduceerd, een verleidelijke progressiviteit zien.”

De monolithische basisvorm van de ‘Generation EQ’ verbindt het DNA van SUV’s met het dynamische coupékarakter, terwijl de achterkant doet denken aan een shooting brake. Door het vlakke en langgerekte greenhouse ontstaan krachtig-puristische proporties. De vloeiende overgang van de glanzend zwarte motorkap via de voorruit naar het donkergetinte panoramadak is een voorbeeld van de nieuwe elektro-esthetiek, een spannend contrast met de lak in alubeam zilver.

Nauwelijks nog waarneembare carrosserienaden, verzonken ruitenwissers, camera’s in plaats van buitenspiegels en het ontbreken van de gebruikelijke portiergrepen onderstrepen het langgerekte en dynamische silhouet, waardoor de SUV-crossover als uit één stuk gegoten lijkt. Ook wordt hierdoor de luchtweerstand verminderd. Het bewust gereduceerde zijaanzicht, de brede schouderlijn en 21 inch lichtmetalen velgen zorgen zelfs bij stilstand voor dynamiek.

Op de bestuurder gerichte cockpit met nieuwe elektro-esthetiek

In de cockpit ligt de nadruk op een ongecompliceerde touchbediening en een nieuwe elektro-esthetiek, waarmee de uitstraling van het exterieur in het interieur consequent wordt doorgevoerd. Het combi-instrument met groot, zwevend widescreen display is door zijn asymmetrische uitvoering op de bestuurder toegesneden. Met de innovatieve digitale bediening onderscheidt ‘Generation EQ’ zich van de huidige auto’s en biedt zo een vooruitblik op de toekomst van de ‘user interaction’ bij Mercedes-Benz.

Interieur met nieuwe, touchbediening zonder knoppen

Het interieur van ‘Generation EQ’ wordt gekenmerkt door moderne luxe, die vooral tot uiting komt in een volledig nieuwe ‘user interface’. Deze verbindt emotie met intelligentie en gebruiksvriendelijkheid en heeft daarbij, afgezien van de voor Mercedes-Benz typische elektrische stoelverstelling, niet langer de klassieke schakelaars en knoppen nodig. In twee van de drie smalle spaken van het stuurwiel zijn ‘touch controls’ ingebouwd, die in oled-displays zijn geïntegreerd (oled: organic light emitting diode, organische lichtdiode). In de verschillende menu’s geven deze passende icons en symbolen weer. Met behulp van de touchfunctie kan de bestuurder door de verschillende menu’s scrollen en met een klik zijn keuze bevestigen.

Het 24 inch (53×11 cm) grote, high-definition TFT-widescreen display geeft alle relevante gegevens als snelheid, actieradius, routegegevens en navigatie- en kaartdata weer. De innovatie is zichtbaar in de vorm van een differentiatie tussen een zeer gereduceerde en een complexe weergave inclusief tussenstappen. Of de hoeveelheid informatie gering is en daarmee het design zeer clean wordt weergegeven, of dat er extra inhoud moet worden getoond, hangt af van de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder.

User interface design met geïndividualiseerde content

De hoeveelheid informatie kan van een digitale weergave stap voor stap verhoogd worden en zich ontwikkelen tot een instrument met één of twee klokken die gedetailleerde informatie en feedback over snelheid en actieradius biedt. Deze modulaire weergave maakt een geïndividualiseerde instelling van de content mogelijk. Voor een attractief user interface design zorgt onder meer de kleuromgeving in electric blue, wit en roségoud. De weergave past zich qua kleur aan de rijsituatie of het laadproces aan en maakt daardoor een snelle en intuïtieve waarneming mogelijk.

Met zijn omlijsting in roségoud lijkt de middenconsole te zweven: er zijn geen mechanische bedieningselementen, maar alleen touchelementen die op aanrakingen reageren. Net zoals bij de touch controls op het stuurwiel kan de bestuurder ook hier met één vinger de klimaatregeling en het infotainmentsysteem bedienen. Omdat ‘Generation EQ’ niet over de gebruikelijke buitenspiegels beschikt, projecteren camera’s het beeld van achteropkomend verkeer op geïntegreerde displays in de portieren. Zowel de portiergrepen als de elektrische ruitbediening worden met behulp van touchelementen bediend.

Avantgardistisch en functioneel vormgegeven interieur

‘Generation EQ’ is voorzien van vier afzonderlijke stoelen. Het gereduceerde volume, de suggestie dat ze zweven en het avantgardistische dessin zorgen voor een lichtgewicht effect. In de hoofdsteunen geïntegreerde luidsprekers garanderen een individuele geluidsbeleving. De zijkanten zijn uitgevoerd in wit leder, de perforatie in ‘pixelregenlook’ biedt zicht op partikels in roségoud. Siernaden in ‘printplatenlook’ op diepbruine middenbanen zorgen voor een spannend contrast. TFT-displays voor het entertainment achter zijn ingebouwd in de voorstoelleuningen.

EQ: het nieuwe e-mobility-label van de uitvinder van de automobiel

EQ staat voor een alomvattend elektromobiel ecosysteem van producten, services, technologieën en innovaties. De bandbreedte loopt van elektrische auto’s via wallboxen en oplaadservices tot private energieopslagunits. Mercedes-Benz verkoopt in de toekomst elektrische auto’s onder de naam EQ. De naam staat voor ‘electric intelligence’ en is afgeleid van de Mercedes-Benz merkwaarden ‘emotie’ en ‘intelligentie’. Het nieuwe merk omvat alle wezenlijke aspecten voor klantgerichte elektromobiliteit en gaat verder dan de auto op zich. De komende modellen belichamen het wezenlijke van moderne elektromobiliteit: de verbinding tussen emotioneel en intelligent design, buitengewoon rijplezier, geschiktheid voor dagelijks gebruik en een maximum aan veiligheid dat kenmerkend is voor alle modellen van de uitvinder van de auto.

Het bijna serierijpe studiemodel ‘Generation EQ’ biedt een vooruitblik op de modeloverstijgende architectuur voor elektrische auto’s. Dieter Zetsche: “De elektrische smart was in 2007 een pionier op het gebied van elektrisch rijden. Nu draaien we de schakelaar om. We zijn klaar voor de start van een elektro-offensief, waarmee we alle segmenten van de compacte tot de luxe klasse zullen afdekken.”

Van buiten en van binnen: nieuwe lichtsignatuur voor elektro-auto’s

Met een nieuwe lichtsignatuur voor het exterieur en interieur toont de uitvinder van de automobiel de designtrend van toekomstige elektro-auto’s met de ster. De ‘black panel’-grille dient als herkenningsteken van ‘Generation EQ’: in dit designelement met naadloze glazen afdekking zijn de wit verlichte Mercedes-Benz ster en alle verlichtingselementen ingebouwd. De blauw verlichte rand interpreteert de voor Mercedes-Benz karakteristieke grille op een volledig nieuwe manier. Geïllumineerde led-lichtstroken in electric blue zorgen voor een lichtenscenering met spannende kleuraccenten.

De rondlopende lichtband van de ‘black panel’ grille is ook kenmerkend voor ‘Generation EQ’. Hierin zijn de witte, krachtige led-koplampen ingebed. Van opzij bezien vormen de vloeiende e-lijn en de rand de omlijsting van de sokkel van de spiegelcamera. Daarbij wordt met roségouden applicaties in de verchroomde e-lijn-sierlijst en de spaken van de 21 inch velgen een zeer opvallend kenmerk uit het interieur ook voortgezet in het exterieur.

Passend hierbij hebben de Mercedes-Benz designers de achterlichten dezelfde contouren als de ‘black panel’ grille gegeven. De achterlichten worden omlijst door een led-lichtstrook in electric blue, die bij het rijden overschakelt naar rood en als achterlicht fungeert. De centraal geplaatste Mercedes-Benz ster aan de achterzijde is ook wit verlicht. Net als aan de voorzijde verandert de beugelvormige lichtsignatuur aan de buitenkant naar oranje, wanneer de richtingaanwijzer ingeschakeld wordt.

Lichtstemming: van welcome-verlichting tot electric blue

Wanneer de bestuurder de auto nadert, activeert deze zich vanzelf en begroet hem met behulp van een specificieke kleurstemming in het interieur. Digitale verlichting in de geperforeerde portierbekleding completeert de welcome-verlichting. Zo gauw de bestuurder plaatsgenomen heeft, wisselt de lichtstemming naar electric blue: de verlichting in de portieren en aan de stoelen wordt langzaam heller. Successievelijk wordt op het widescreen display ook de weergave van de stand van het energieniveau opgebouwd. Alle bestemmingen die met de actuele stroomvoorraad in de accu bereikt kunnen worden, worden op de navigatiekaart weergegeven.

Adaptieve sfeerverlichting voor een aangename ambiance

De adaptieve sfeerverlichting aan boord van de ‘Generation EQ’ zorgt voor een aangename ambiance. Lichtelementen bevinden zich in de lichtstrook onderaan de voorruit, aan de luchtuitstroomopeningen aan de zijkanten en in het midden, de stoelen, de portiergrepen. de portierbekleding, de middenconsole en rondom de Mercedes-Benz ster op het stuurwiel.

Krachtige elektro-aandrijving: systeemvermogen van 300 kW en actieradius tot 500 km

‘Generatie EQ’ vormt met twee elektromotoren voor en achter en een in de bodemplaat ingebouwde accu een krachtig voertuigconcept. De basis voor een hoog niveau van rijdynamiek en veiligheid is de elektrische vierwielaandrijving, waarbij de kracht variabel tussen de assen kan worden verdeeld, en de diep in de bodemplaat tussen de assen geplaatste accu. Met een maximumtotaalvermogen van 300 kW en een maximumkoppel van 700 Nm accelereert ‘Generation EQ’ in minder dan 5 seconden van 0-100 km/h. In combinatie met de intelligente rijstrategie van Mercedes-Benz is met ‘Generation EQ’ een actieradius tot 500 km haalbaar.

Bij de vertaling naar de serieproductie profiteert Mercedes-Benz naast de in eigen huis aanwezige kwaliteiten op het gebied van ontwikkeling en productie ook van de concernbrede en modeloverstijgende modulestrategie voor alternatieve aandrijvingen en de directe toegang tot sleutelcomponenten voor elektromobiliteit. De lithium-ion-hoogspanningsaccu is afkomstig van Daimler-dochter Deutsche ACCUMOTIVE. Door de modulaire bouwwijze beschikken de innovatieve accusystemen over een modelspecifieke totale capaciteit van ruim 70 kWh.

Comfortabel opladen, thuis of onderweg

‘Generation EQ’ combineert de nieuwste oplaadtechnologieën. De auto is zowel geschikt voor thuis opladen via inductie of wallbox als voor snelladen. In de toekomst zou de Mercedes-Benz-energieopslag een ideale symbiose met het kabelloze oplaadsysteem via inductie of wallbox kunnen vormen. Huishoudens die een eigen zonne-energievoorziening hebben en hun overtollige zonne-energie tijdelijk in een Mercedes-Benz energieopslagunit opslaan, profiteren op deze wijze van een oplaadmogelijkheid met ‘groene stroom’, grotendeels onafhankelijk van de energiemarkt.

De introductie van snelladen via het Combined Charging System (CCS) zorgt voor aanzienlijk kortere oplaadtijden. De Europese oplaadstandaard maakt snel opladen met veel meer vermogen dan nu mogelijk. Momenteel is een oplaadvermogen van 50 kW tot, in sommige gevallen, zelfs 150 kW mogelijk. Op middellange en lange termijn wordt zelfs gewerkt aan een oplaadvermogen van 300 kW. Binnen 5 minuten zou daarmee stroom voor 100 lokaal emissievrije kilometers kunnen worden bijgeladen.

Assistentiesystemen voor maximale veiligheid

Uiteraard is ‘Generation EQ’ ook voorzien van de nieuwste assistentiesystemen van Mercedes-Benz. In combinatie met het uiterst nauwkeurige kaartmateriaal van partner HERE kennen de systemen zo bijvoorbeeld de exacte radius van bochten en de positie en omvang van een rotonde. Daarmee kan de auto de snelheid en de rijdynamiek automatisch aanpassen, zodat de bestuurder nog meer comfort ervaart en verder wordt ontlast. Daarmee zet EQ een stap verder op weg naar autonoom rijden, altijd met veiligheid als belangrijkste uitgangspunt en in overeenstemming met de geldende regels. De nadruk ligt daarbij op het geoptimaliseerde samenspel van de verschillende functies, de zogeheten ‘sensor fusion’, oftewel de intelligente koppeling van gegevens uit verschillende sensoren. Volgens de experts van Mercedes-Benz is deze bundeling een van de belangrijkste voorwaarden op de weg naar geautomatiseerd rijden.

Uitgebreidere communicatie via Car-to-X-technologie

De engineers gaan echter nog een stap verder. Zo beschikt ‘Generation EQ’ over Car-to-X-technologie en kan informatie met de infrastructuur en andere voertuigen uitwisselen, een ideale basis voor een reeks van nieuwe assistentiefuncties die bestaande systemen aanvullen en zo een stap verder gaan in de richting van het vermijden van ongevallen. Handig voor de bestuurder is ook informatie over oplaadmogelijkheden in de omgeving. Zo gauw ‘Generation EQ’ vaststelt dat de bestemming met de beschikbare stroom niet kan worden bereikt, wordt de bestuurder over de beschikbare mogelijkheden op de navigatiekaart geïnformeerd.

Realtime 3D-kaartweergave van HERE

De digitale interface kan echter nog veel meer. Zo is ook het uiterst gedetailleerde 3D-stadsbeeld met innovatief design een highlight. Het kaartplatform van HERE biedt hiervoor de technische basis. Ze kunnen bijvoorbeeld bij het zoeken naar restaurants, winkels of bezienswaardigheden extra opvallend worden weergegeven. Andere gebouwen treden dan elegant naar de achtergrond. Ook lag bij de vormgeving van de nieuwe HERE-kaarten de nadruk op het reduceren van de visuele complexiteit tijdens het rijden: zo ziet de bestuurder alleen de gebouwen en informatie die voor de navigatie relevant zijn. Hierbij wordt het samenspel van cockpit en kaart op bijzondere wijze zichtbaar, want de gebouwen op de kaart weerspiegelen bijvoorbeeld gedetailleerde reflecties van de instrumentenverlichting. Tegelijkertijd biedt de kaartweergave ook een vooruitblik op nieuwe functies, special voor elektro-auto’s: de bestuurder krijgt verwijzingen naar oplaadstations en informatie over waar er langs de route met behulp van inductie kan worden opgeladen. Ook informatie over het actuele energieverbruik langs de gereden route is in de uiterst gedetailleerde weergave opgenomen.

Intelligente ondersteuning voor de bestuurder

Optimale ondersteuning van de bestuurder staat bij de user interface centraal, bijvoorbeeld wanneer het gaat om het zo goed mogelijk benutten van de in de accu’s beschikbare energie en de daaruit voortvloeiende actieradius. De innovatieve verbruiksweergave geeft de bestuurder informatie over zijn rijstijl en laat mogelijkheden tot energiebesparing zien. Bovendien zijn andere prikkels voor de bestuurders denkbaar: een weergave op het widescreen display kan laten zien dat hij met de actuele actieradius niet alleen zijn gekozen bestemmning kan bereiken, maar dat ook een omweg voor een spontaan bezoekje bij vrienden nog mogelijk is. Bovendien kan de bestuurder bonuskilometers sparen wanneer hij uitgesproken efficiënt met de accu omgaat, een vergelijkbaar systeem zoals dat ook bij huidige modellen al bekend is. Via de gespaarde bonuskilometers kunnen de inzittenden zien welke attracties of interessante steden met hun rijstijl vanaf hun actuele locatie bereikt kunnen worden.

12 reacties
  1. Jaap zegt:

    Grof geweld vandaag 🙂

  2. Marc Bolier zegt:

    600 kilometer – wie biedt meer in Parijs?

  3. Gert zegt:

    Mercedes is wakker geworden. Veel woorden voor een 70kWh pack met een maximale laadsnelheid van 50 kW. Ok, ook nieuw, een scherm waar informatie op getoond wordt.
    Goed naar Tesla gekeken maar vooralsnog kun je er nergens voor pinnen, vapourware, in de USA genoemd vaporware.

  4. Erik zegt:

    Vapourware inderdaad, net als dat VW concept. Dat mensen daar intrappen en denken dat Mercedes e.a. “ook meedoen”.

    Welnee, ze hebben niks.

    1. Jaap zegt:

      Fossiele brandstof is nog goedkoop en ruimschoots voorhanden terwijl de batterijtechnologie nog wat stappen moet maken. Het is een afweging en reken maar dat als het moment daar is dat deze jongens op de eerste rij staan.

Reageer

Meer autonieuws