Mazda’s elektrische auto krijgt optioneel wankelmotor als range-extender

Eerste Battery Electric Vehicle van Mazda komt in 2019

2 maart 2018  •  Autonieuws
ZERauto.nl

Het hoge woord is eruit. De beroemde wankelmotor (rotatiemotor) van Mazda maakt een comeback! Mazda introduceert in 2019 een volledig elektrische auto. Die wordt optioneel leverbaar met een range-extender in de vorm van een wankelmotor. Martijn ten Brink, Vice President Sales en Customer Service van ‎Mazda Motor Europe, vertelt in een interview met AutoRAI.nl wat we mogen verwachten.

Elektrische auto van Mazda

“Onder de noemer Sustainable Zoom-Zoom 2030 hebben we een heel toekomstplan uitgestippeld”, zegt Martijn. “In dat plan is ook een elektrische auto opgenomen. Die introduceren we vooral omdat sommige markten ons daartoe verplichten. In de ogen van Mazda is de brandstofmotor nog lang niet afgeschreven. Zelfs over 15 tot 25 jaar blijft de brandstofmotor een belangrijke aandrijfbron van auto’s, omdat in hybrides en plug-inhybrides ook een brandstofmotor zit, vaak is dat een benzinemotor.”

Geen BMW i3-achtige auto

Martijn vervolgt: “De hoofdmoot bij Mazda blijft dus de brandstofmotor, maar we komen ook met een elektrische auto. Dat wordt geen BMW i3-achtige auto, maar een auto met het formaat van een Mazda 3. Een crossover-achtig model zou leuk zijn. We gaan hem wereldwijd aanbieden, maar niet overal zal de auto interessant zijn door regelgeving.”

Small Car Platform

Mazda bouwt de elektrische auto op basis van het nieuwe Small Car Platform. Deze bodemplaat vormt de basis van de nieuwe generatie Mazda 2, Mazda 3 en CX-3. De nieuwe Mazda 3 volgt begint 2019. Het nieuwe Small Car Platform kan Mazda zo aanpassen dat er een accupakket verwerkt kan worden in de bodemsectie. “Over de naamgeving hebben we nog geen besluit genomen. We kunnen alle kanten op”, zegt Martijn.

De wankelmotor als range-extender

“Optioneel leveren we de elektrische auto met een range-extender in de vorm van een wankelmotor. Dat is vooral om eventuele zorgen van klanten weg te nemen. Niet echt nodig, want de gemiddelde koper legt per dag gemiddeld 60 kilometer af van huis naar werk en weer terug. De grootte van het accupakket en de range laten we nog even in het midden. Dat zijn zaken die op het laatste moment altijd nog gewijzigd kunnen worden. De auto is commercieel gezien een vraagstuk omdat succes ook afhankelijk is van regelgeving. Voor ons gaat het vooral om de eerste ervaringen. Of we er nu 5.000 of 10.000 van verkopen, we gaan er heel veel van leren. We gaan zien wat het effect is.”

Eenschijfsmotor

De rotatiemotor (range-extender) heeft géén turbo en is een eenschijfsmotor. Hij fungeert puur als generator. Hij wordt vlak geplaatst en is zo groot als een schoenendoos. Met wat randzaken zoals koeling praat je over het formaat van twee schoenendozen, nog altijd heel compact. De wankelmotor is trillingsvrij. De koper gaat daarom niets merken als de range-extender aanspringt als het accupakket leeg raakt. Met range-extender is de BEV plotseling geen volledig elektrische auto meer. Er is namelijk sprake van een CO2-uitstoot. Alleen de BEV zónder range-extender en dus zonder CO2-emissie is volledig elektrisch en zal dus in aanmerking komen voor subsidies en in Nederland 4 procent bijtelling.

“De elektrische auto krijgt optioneel een eenschijfsrotatiemotor.”

Emissieloos rijden?

Mazda benadrukt dat je bij volledig elektrische auto’s sowieso niet mag spreken van emissieloos rijden. “Energie moet worden opgewekt. Vaak gebeurt dat nog door verbranding van bruinkool. Die stroom verdwijnt in het accupakket van elektrische auto’s. In hoeverre is er dan sprake van emissieloos rijden? Pas als energie op hernieuwbare wijze wordt geproduceerd lever je een bijdrage aan het verlagen van de CO2-uitstoot”, stelt Martijn.

Stroom opwekken met bruinkool

Het zit Mazda dwars dat overheden dat niet realiseren of er geen gehoor aan willen geven. Uit onderzoeken blijkt zelfs dat de CO2-uitstoot van elektrisch rijden soms zelfs hoger is dan de CO2-uitstoot van een auto met benzinemotor. Om die reden zet Mazda vol in op het schoner maken van benzinemotoren. Om een voorbeeld te geven: een compacte elektrische auto verbruikt gemiddeld 20 kWh stroom per 100 kilometer. De productie van deze stroom met bruinkool levert een CO2-uitstoot op van 200 g/km. Met een benzineauto is dat 156 g/km en bij LNG (aardgas) 100 g/km. Stof tot nadenken. Als je zaken als materiaalgebruik, productiemethodes en verschepen meeneemt in de CO2-berekening, dan heeft een elektrische auto een uitstoot van 128 g/km. Heel wat anders dan 0 g/km.

“Een elektrische auto rijdt niet emissieloos als de stroom opgewekt is met verbranding van bruinkool.”

Buitenbeentje

Mazda is sowieso een buitenbeentje in autoland die eigen keuzes maakt en alleen doet waar het merk achter staat. “Downsizing is al jaren een trend in autoland. Kleinere motoren met een turbo, iedereen doet het. Wij dan toch ook? Nee, vertelde onze technische afdeling. Je moet daarvan ver wegblijven was de duidelijke boodschap van onze engineers”, zegt Martijn.

Uitblinken

En zo geschiedde. Volgens Mazda zijn die kleine turbomotoren gebouwd op basis van regelgeving zoals de NEDC en niet op werkelijk verbruik. Mazda wilde daarvan wegblijven en introduceerde SkyActiv-technologie. Grotere motoren, zónder turbo en door een hoge compressie toch echt zuinig. Daar gaat Mazda nu de vruchten van plukken met de komst van de meer realistische WLTP-meetmethode. “Daarop kunnen we echt niet wachten. Nu gaan onze motoren echt uitblinken.”