AutoRAI.nl, elke dag autonieuws
ZERauto logo

Actieradius Opel Ampera-e groter dan verwacht

 •  ZER Autonieuws

De elektrische Opel Ampera-e krijgt een grotere actieradius dan in eerste instantie werd verwacht. De auto haalt op papier geen 320 kilometer maar zelfs 400 kilometer! Dit cijfer is overigens wel gebaseerd op de NEDC-meetmethode.

Opel Ampera-e: 300 kilometer in praktijk

Opel realiseert ook dat de NEDC-waarde onrealistisch is. Daarom noemt Opel het volgende: “Zelfs in de praktijk, met slecht weer en de airconditioning of verwarming ingeschakeld, kan de Ampera-e gemakkelijk meer dan 300 kilometer afleggen.” Ook dat is nog een indrukwekkend cijfers.

Meer dan concurrenten

De Opel Ampera-e laat met deze waarde concurrenten als de Nissan Leaf (250 kilometer, NEDC), de Renault Zoe (240 kilometer, NEDC), de Volkswagen e-Golf (190 kilometer, NEDC) en de BMW i3 33 kWh (300 kilometer, NEDC) ver achter zich. Opel schuift dat ook niet onder de banken, want deze concurrenten worden zelfs genoemd in het persbericht. Opel is zeker van de zaak.

60 kWh batterijpakket

Het batterijpakket van de 4,17 meter lange Opel Ampera-e is onder de vloer gemonteerd, bestaat uit 228 lithium-ion-cellen en heeft een capaciteit van 60 kWh. Het batterijpakket is in samenwerking met LG Chem ontwikkeld.

Rijmodi

Opel maakt tegelijk extra gegevens over de aandrijflijn bekend. Al bekend zijn cijfers als 360 Nm trekkracht en een 150 kW (204 pk) voor de elektromotor, een topsnelheid van 150 km/u en een 0-500-sprint van 3,2 seconden. Helemaal nieuw is dat de Ampera-e verschillende rijmodi krijgt.

Het batterijpakket kan onderweg worden bijgeladen. “Zodra de bestuurder in de rijmodus ‘Drive’ zijn voet van het ‘gaspedaal’ haalt, remt het systeem af doordat de elektromotor dan als generator fungeert”, stelt Opel. De kinetische energie wordt dan als elektriciteit opgeslagen in het batterijpakket. Het afremmen op de motor wordt volgens Opel versterkt in de modus ‘Low’.

‘One Pedal Driving’

Dan is er nog de rijmodus ‘Regen on Demand’ waarmee de bestuurder zelf energie kan terugwinnen door middel van een hendel achter het stuurwiel. “Het koppel van de elektromotor is zo hoog in de modi ‘Low’ en ‘Regen on Demand’ dat de bestuurder het rempedaal niet hoeft aan te raken om de Ampera-e volledig tot stilstand te brengen in normaal verkeer.” Opel noemt dit fenomeen ‘One Pedal Driving’, al blijft het rempedaal natuurlijk altijd functioneel, voor het geval extra remkracht nodig is. Volgens Opel kan de range in stedelijke gebieden dankzij ‘One Pedal Driving’ met vijf procent toenemen.

2017

De Ampera-e beleeft zijn wereldpremière op de Autosalon van Parijs die van 1 tot en met 16 oktober de deuren opent. De elektrische MPV komt in 2017 op de markt. Prijzen maakt Opel later bekend.

19 reacties
  1. Erik zegt:

    Tsja, ik zou het ook wel fijn vinden om op de snelweg gewoon ‘met het verkeer mee’ te kunnen rijden zonder dat dit dramatische gevolgen heeft voor mijn bereik zoals met mijn huidige eerste generatie Leaf.

    Ik hoef echt niet te blazen op de linkerbaan maar vooral op 2 baans 130km’u snelwegen is het niet fijn om met 99 (en dat is 90 echt op de GPS) rond te rijden terwijl de leasebakken met 50km/ur snelheidsverschil achterop komen.

  2. Gert zegt:

    Voor zover ik het zie is de Bolt een DOA, dead on arrival. Voor Jaap nader gespecificeerd, een opgevoerde Smart voor veel geld. Leuk als tweede auto maar wel een dure.
    De reden is de oplaadsnelheid. 300 of 400 km range is leuk zolang je om het huis rijdt. Maar moet je verder dan dat dan kun je er niets mee.
    Zie hiervoor ook: https://electrek.co/2016/09/14/the-very-good-chevy-bolt-reviews-are-in-but-everyone-forgot-to-ask-the-most-important-question/#more-25964
    Ik hoop dat ze snel de batterypack architectuur aanpassen en de laadsnelheid naar 150kw tillen. Hiervoor moeten overstappen naar een batterypack structuur met duizenden cellen die parallel geladen kunnen worden.
    Maar wie er in een dure golfkar wil rijden die kan nu zijn lol op. Anders even wachten op een echte auto.

    1. Jaap zegt:

      De elektrische Smart is een grandioos wagentje waarmee je met 2 personen heel efficient van a naar b kunt rijden, ik begrijp niet welk statement je wil maken.
      Als ik zie hoe weinig EV’s bij Fastned opladen dan kunnen we nu wel de conlusie trekken dat het belang van flitsladen schromelijk wordt overtrokken. Zoals al eerder gemeld zou ik de keuze voor de laadsnelheid wel bij de gebruiker neerleggen.

      1. Gert zegt:

        De elektrische smart is een grandioos wagentje maar geen volwaardige auto. Ja kan van A naar B maar die mogen niet verder dan 35 km uit elkaar liggen of je moet tussen de heen een terug reis een dagdeel hebben. Functioneel gaat deze niet boven een Twizy, die slechts eenderde kost.

    2. Luc Weide zegt:

      Gert, deze pagina gaat over de Ampera-e voor de Europese markt.

      Het Europese openbare elektriciteitsnet is VEEL SLIMMER dan het Amerikaanse.
      Dus al die problemen die ze in Amerika hebben met het opladen,
      zijn voor Europa niet of nauwelijks relevant.

      Voor Europeanen die nog meer hobby’s hebben dan alleen maar autorijden
      is een range van 400 km voor dagelijks gebruik echt heel veel.

      En voor de vakantie kun je altijd nog een vuilverbrander huren.

      1. Gert zegt:

        Voor dagelijks gebruik is een range van 400 km veel, erg veel. De vraag is waarom ze de Bolt zo’n hoge range geven? Wat willen ze hiermee bereiken?

        1. Luc Weide zegt:

          Mijn Zoë (30 juni 2014) heeft volgens de NEDC een bereik van 220 km.
          Dat is in de praktijk 160..110 km (zomer..winter).

          Een NEDC range van 400 km
          zal dus in de praktijk 300..200 km (zomer..winter) zijn.

          Als er (nog) niet vlak bij je bestemming een openbare oplaadpaal staat
          dan kun je toch heel vaak op één accu heen en weer.

        2. Jaap zegt:

          100.000km afleggen met grootzakelijk geladen stroom á 11cent per kWh kost ongeveer € 3.000,– en 100.000km op E-laad stroom rijden kost € 7.000,–
          Met een grotere batterij kun je dus fors op brandstofkosten besparen en het is natuurlijk veel comfortabeler om van deur tot deur te rijden zonder onderweg te moeten stoppen of op de plaats van bestemming naar een laadpaal te moeten zoeken.
          Ik vraag me af of GM op de eerste exemplaren een fors verlies voor eigen rekening neemt omdat de kosten voor de batterij nu nog hoog liggen.

Reageer

Meer autonieuws

ZERauto.nl maakt gebruikt van cookies.

ZERauto.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën ("cookies") onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Dat houdt in dat ZERauto.nl het gedrag van bezoekers vastlegt, analyseert en deelt en daardoor de website verbetert naar de interesses van de bezoeker. Cookies van Improve Digital, AppNexus kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen, gedrag gegevens te delen en artikelen aan te bevelen op ZERauto.nl die aansluiten op uw interesses. meer informatie

Zerauto.nl gebruikt dit om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden en het bezoek aan onze website zo interessant mogelijk te maken. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om surfgedrag op verschillende websites te registreren, advertenties te tonen op onze website en die van derden en om artikelen aan te bevelen op Zerauto.nl die aansluiten op uw interesses.

Sluiten