AutoRAI.nl, elke dag autonieuws
ZERauto logo

Tesla Model 3 – Dit is alles wat je nu moet weten

 •  ZER Autonieuws

Dit is hem dan: de Tesla Model 3. Na het lezen van dit bericht ben je helemaal op de hoogte. De nieuwe Tesla Model 3 is ongeveer 20 procent kleiner dan de Model S. Hij is vergelijkbaar met de BMW 3-Serie of Audi A4. De kleine Tesla is compleet nieuw en deelt het onderstel niet met de grotere Model S. Het design is wel typisch Tesla. Voor de Model 3 kiest Tesla voor een Model X-achtige grille. Hoewel grille, misschien is voorzijde het betere woord.

Specificaties Tesla Model 3

Tesla kan nog geen exacte specificaties noemen, maar belooft wel dat de instapversie in minder dan zes seconden naar 100 km/u accelereert en standaard over rijhulpassistent Autopilot en diverse veiligheidsvoorzieningen beschikt. Op papier haalt de basis-Model 3 een actieradius van 215 miles, omgerekend 346 kilometer.

Het interieur van de vijfpersoons Model 3 is opnieuw typisch Tesla. Groot verschil met de Model S en Model X is dat Tesla het display niet in het dashboard verwerkt, maar het er als het ware voor plaatst. Het scherm is nog groter dan die in de ‘S’ en ‘X’. Volgens Tesla gaat het om een 4K-display. Aangezien het accupakket in de bodemvloer is verwerkt, belooft de Amerikaanse autoproducent meer interieurruimte dan auto’s van vergelijkbare grootte.

De Tesla Model 3 komt in 2018 naar Nederland

Tesla hoopt eind 2017 de productie van de Model 3 op te starten. Zodra de productie loopt, start de autoproducent met leveringen. Tesla werkt van de westkust naar het oosten van de Verenigde Staten. Europa komt in zicht als Tesla de productie opvoert. De eerste Model 3 komt daardoor pas in de loop van 2018 naar Nederland. Op jaarbasis hoopt Tesla meer dan 100.000 exemplaren te produceren. Aangezien Tesla na het openen van de orderboeken binnen 24 uur al 115.000 reserveringen heeft mogen ontvangen, is het bedrijf in ieder geval de eerste productiemaanden verzekerd van werk.

Een Tesla Model 3 reserveren kan nu

Een exemplaar reserveren is met ingang van 31 maart mogelijk. In Europa geldt een reserveringsbedrag van 1.000 euro. Om bestaande eigenaren van een Tesla Model S of Model X te belonen, krijgen deze kopers voorrang met de aanschaf van een Model 3. Wie nog geen Tesla bezit, moet dus langer wachten op het moment van sleuteloverdracht. De Tesla Model 3 moet ongeveer 35.000 euro gaan kosten. Naar verwachting kun je de prijs flink opdrijven met grotere accupakketten, opties en meer vermogen. De snelste Model 3 zou volgens de geruchten richting 60.000 euro gaan.

Wat vind jij van de nieuwe Tesla Model 3? Laat het ons weten in de comments.

Benieuwd wat jouw auto nog waard is? Bereken gratis en verkoop binnen 24 uur!

GO!
  • Auto binnen 24 uur verkocht
  • 100% kosteloos
  • Altijd RDW erkende taxatie
Gegevens worden gedeeld met wijkopenautos.nl
15 reacties
  1. Gerben2 zegt:

    Zou dat een prijs zijn gebaseerd op accuprijs nu of accuprijs tegen tijd van levering?
    “20 procent kleiner dan de Model S” -> gezien de afmeting van de S lijkt met dat geen probleem.
    Is er ook een versie met trekhaak (wat heb je aan een auto zonder trekhaak, da’s als een slimme telefoon zonder mobiele data)?

    Het gaat harder en harder. M’n eerste pc kostte 5000gulden (incl (monochroom) monitor en star LC24 afdrukapparaat).
    Nu heb je voor 600euri al een (veel krachtiger) pc, monitor incl afdrukapparaat.

  2. Al heel lang zitten we te azen op een auto met zero-emission. En plots komt ie in het bereik van velen. Wij gaan er eentje reserveren. Model 3 gaat geschiedenis schrijven. De auto die maakt dat de transitie naar electrisch rijden een enorme boost krijgt. Over 10 jaar rijden we allemaal electrisch (of beter gezegd , laten we ons rijden..)

    1. lolke zegt:

      Ik ben ook enthousiast over Tesla, maar ‘zero emission’ is natuurlijk wel een beetje geflatteerd. Immers de elektrische energie moet worden opgewekt. Het hangt er dus (onder meer) van af hoe milieu vriendelijk dit gebeurt.

  3. A.P.M. van den Goorbergh zegt:

    Belachelijk dat je zo lang moet wachten op dat elektrische wagentje. Kunnen ze dat niet beter uitbesteden aan Audi, Volvo, BMW, Lexus of Mercedes. Dat zijn de 5 toppers als het om kwaliteit gaat. En bij Tesla is het toch afwachten geblazen. Proefrit maken voor een dag kost je 300 euro want je moet het ding huren. Belachelijk, voor mij geen Tesla.

    1. Gert zegt:

      Ga even naar een Tesla forum, daar zijn er ongetwijfeld Tesla bezitter die je met een ritje kunnen helpen. Enerzijds omdat ze het altijd leuk vinden een rit te maken met iemand die onbekend is met een Tesla, anderzijds omdat de kosten vrijwel nul zijn. Tesla lopen alleen terug in waarde door leeftijd, niet door gebruik en de elektriciteit is verder kosteloos.

  4. Hans zegt:

    Het verdienmodel van de “kwaliteits” automerken is gebaseerd op het blijven produceren van auto’s met verbrandingsmotoren. Zij hebben geen enkele interesse in het produceren van EV’s. Alleen aangescherpte emissie wetgeving (die ze met alle macht trachten tegen te houden) en ‘disruptive start-ups’ zoals Tesla kunnen er voor zorgen dat deze merken uiteindelijk moeten overgaan tot het produceren van EV’s.

    Hoewel de ‘kwaliteitsmerken’ rijkelijk strooien met persberichten over EV innovaties en concepten, moeten we nog zeker tot 2020 wachten voordat er ook maar een werkelijk serieuze EV op de markt komt. En dan moeten we nog maar zien of ze in staat zijn om deze in grote aantallen te produceren.

    Het is natuurlijk belachelijk dat we nog tenminste tot 2020 moeten wachten. Misschien moeten ze het maar aan Tesla overlaten.

    1. Jaap zegt:

      Het verdienmodel is gebaseerd op geld verdienen en als dat met auto’s die op bronwater rijden kan dan maken deze fabrikanten auto’s die op bronwater rijden.
      De batterij zal fiks in prijs moeten dalen of de olieprijs moet even richting de $ 150,– opveren en kopers + fabrikanten maken andere keuzes dan ze nu doen.
      Omdat de levensduur van een auto 15 tot 20 jaar is maakt het niet zoveel uit om een jaartje de boot af te houden.

    2. Luc Weide zegt:

      … Het verdienmodel van de “kwaliteits” automerken is gebaseerd op het blijven produceren van auto’s met verbrandingsmotoren….

      De “kwaliteits” automerken proberen nog zoveel mogelijk terug te verdienen
      van hun (zeer grote) investeringen in de fabrieken voor verbrandingsmotoren etc..

      Daarna stappen ze over op EV’s.

      1. Jaap zegt:

        Daar geloof je zelf toch niet in mag ik hopen?

        1. Luc Weide zegt:

          Dat hoef je niet te geloven.
          Dat kun je toch gewoon zien om je heen.

          1. Jaap zegt:

            Ik zie dat autofabrikanten de uitrol van de volgende generatie EV’s zo lang als mogelijk uitstellen omdat de batterij nog een kostenpost is.

Reageer

Meer autonieuws