AutoRAI.nl, elke dag autonieuws
ZERauto logo

Jaguar-topman: “Waterstof? Dat is complete onzin”

 •  ZER Autonieuws

Wolfgang Ziebart, de Technical Design Director van Jaguar Land Rover, windt er geen doekjes om. Volgens hem is waterstoftechnologie complete onzin, vertelt hij in een interview met AutoCar.

Energieverlies

Ziebart had de leiding over de Jaguar I-Pace Concept: een volledig elektrische SUV met een theoretische reikwijdte van meer dan 500 kilometer die in 2018 op de markt komt. Volgens Ziebart is waterstoftechnologie niet interessant voor gebruik in auto’s, omdat het veel energie kost om het goedje te maken. Bij elektrische auto’s is de ecologische voetafdruk veel minder groot. Maar er is nog een reden.

Elektrisch rijden hogere efficiency

“Waterstoftechnologie biedt een efficiency van ongeveer 30 procent, maar voor een elektrische auto is dat 70 procent”, zegt Ziebart. “De efficiency om elektrische energie direct in een batterij te stoppen is dus twee keer hoger dan voor het produceren en gebruiken van waterstof. Daarbij moet ook rekening worden gehouden met de efficiency van de batterij zelf en die bedraagt 90 procent.”

Fatsoenlijke laadinfrastructuur

Ziebart noemt ook dat de infrastructuur voor waterstoftechnologie nog heel beperkt is en vindt het eigenlijk niet de moeite waard om zo’n netwerk op te bouwen omdat de energie-efficiency heel laag is. Voor elektrische auto’s is er wereldwijd al wel een fatsoenlijke laadinfrastructuur. Kortom, volgens Ziebart is waterstoftechnologie kansloos en heeft elektrisch rijden de toekomst. Of heeft hij het mis?

7 reacties
  1. Jaap zegt:

    De efficiëntie van 70% is voor dit moment nog (en het komende decennium) een onvolledige voorstelling van zaken want hier worden alleen de verliezen vanaf de stekker van de auto meegewogen. Aan het begin van de elektriciteitsketen staat nog een aardgascentrale met een rendement van ten hoogste 60% waardoor ook de EV niet verder dan 40% zal komen.
    De voorkeur zou nu uit moeten gaan naar een ICE met een aardgastank want door de restwarmte welke in het interieur gebruikt wordt mee te laten wegen haalt deze goedkope techniek gemakkelijk 50%.

  2. Ruud van Tricht zegt:

    @Jaap.
    Je hebt gelijk Jaap, aardgas is een veel beter alternatief als je zou willen kiezen voor een plofmotor.
    Aardgas is in principe niet meer of minder dan een waterstof/koolstof (co2) verbinding.
    Maar ook dit is natuurlijk een transitie brandstof.
    Uiteindelijk wordt alles elektrisch.

Reageer

Meer autonieuws

Zerauto.nl is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken, en je te informeren over het gebruik daarvan op de site. meer informatie

Zerauto.nl gebruikt dit om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden en het bezoek aan onze website zo interessant mogelijk te maken. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om surfgedrag op verschillende websites te registreren, advertenties te tonen op onze website en die van derden en om artikelen aan te bevelen op Zerauto.nl die aansluiten op uw interesses.

Sluiten