AutoRAI.nl, elke dag autonieuws
ZERauto logo

Groter rijbereik voor BMW i3

 •  ZER Autonieuws

BMW heeft een nieuw accupakket voor de elektrische i3 ontwikkeld waarmee de futuristisch ogende stadsauto een groter rijbereik krijgt. Op een volle batterij is een range van ongeveer 200 kilometer mogelijk.

Dat is een groot verschil met het huidige 22 kWh accupakket. Met deze bekende batterij kan de i3 in theorie een actieradius van 194 kilometer (NEDC) afleggen. In de praktijk betekent dat 130 tot 150 kilometer. Het nieuwe 33 kWh accupakket zorgt voor een theoretische range van 300 kilometer. BMW realiseert dat kopers ook systemen als de airco, verwarming en radio gebruiken, waardoor volgens de fabrikant in de praktijk 200 kilometer rijden mogelijk moet zijn.

Gelijk formaat

Omdat het 94 Ampère-uur accupakket (33 kWh) qua formaat niet groter is dan het huidige pakket met 60 Ampère-uur (22 kWh), kunnen huidige i3-eigenaren het nieuwe accupakket ook laten bestellen. De 22kWh-batterijen die zijn ingeruild, worden in hun tweede leven ingezet als stationaire elektriciteitsopslag. De nieuwe batterij is 40 kilogram zwaarder, maar grote impact op de prestaties heeft het niet. De sprint van 0 naar 100 km/u is met een 125 kW (170 pk) sterke elektromotor na 7,3 seconden een feit, slechts 0,1 seconde trager dan de i3 60 Ah. De topsnelheid is voor alle i3’s gelijk: 150 km/u.

Range-extender

Optioneel levert BMW een range-extender. Dit is een 650 cc grote tweecilinder benzinemotor die bij de elektromotor op de achteras is gemonteerd. De motor levert een vermogen van 28 kW (38 pk) en drijft een generator aan als dat nodig is. Als de laadstatus van de batterij onder een bepaald niveau daalt, start de range-extender en zorgt die via de generator voor genoeg stroom voor nog eens 150 kilometer onder dagelijkse omstandigheden.

Sneller opladen

Met de komst van de i3 94 Ah introduceert BMW ook een nieuw laadsysteem, waarmee sneller opladen mogelijk is. Via een huishoudelijk stopcontact kan de BMW i3 94 Ah binnen tien uur volledig worden opgeladen bij een laadstroom van 2,8 kW. De 60 Ah-uitvoering heeft daarvoor ongeveer acht uur nodig. Een stuk sneller verloopt het oplaadtraject met 50 kW gelijkstroom-snellaadtechniek waarmee de batterij van de BMW i3 94 Ah in 40 minuten tot 80 procent kan worden opgeladen. Bij de BMW i3 60 Ah duurt dat 25 minuten.

Richtprijzen

De exacte prijzen van de i3 60 Ah en i3 94 Ah zijn nog niet bekend, maar BMW geeft al wel de volgende richtprijzen. De levering staat komende zomer. Voor de 94 Ah-versie levert BMW de carrosseriekleur Protonic Blue die voorheen voorbehouden was aan de BMW i8. Andere kleuren zijn Capparis White, Fluid Black, Mineral Grey, Platin Silver en Ioni Silver.

BMW i3 (60 Ah) – € 35.500

BMW i3 (94 Ah) – € 36.700

BMW i3 range-extender (60 Ah) – € 39.990

BMW i3 range-extender (94 Ah) – € 41.190

Prijzen andere elektrische auto’s

Nissan Leaf 30 kWh – range: 250 km – prijs: 35.290 euro

Volkswagen e-Golf – range: 190 km – prijs: 36.190 euro

Renault Zoe – range: 100-170 km – prijs: 20.990 euro

Tesla Model S 70 kWh – range: 455 km – prijs: 84.100 euro

4 reacties
  1. Repelsteeltje zegt:

    Nou daar sta ik dan met mijn goed gedrag.
    Vlak voor dat bekent werd dat er een 30Kwh Nissan Leaf op de markt zou komen had ik net een nieuwe Leaf 24 Kwh gekocht.
    Meteen melding van gemaakt dat ik mij ge…..d voelde door Nissan.
    Wilde graag upgraden naar 30 Kwh voor een meerprijs.
    Ik kreeg doodleuk te horen dat dat commercieel niet interessant was voor Nissan.
    Ik kreeg als advies om dan maar eens te informeren in de garage of ik misschien een goede inruilprijs kon krijgen.
    De Leaf had toen pas 6000 KM gelopen.
    Het zal niet raar klinken als ik nu zeg dat mijn volgende EV geen Nissan zal zijn.

  2. Peter zegt:

    Zo zo 200km. Toe maar. Hier zit niemand op te wachten. 300km + is wel wat.

    1. Jaap zegt:

      200km is voor ritten binnen de randstad meer dan voldoende en er is in mijn geval dan nog maar weinig noodzaak om op locatie of onderweg nog bij te laden.
      Omdat de stroom van thuis financieel het lekkerst rijdt zou ik wel een rekensom maken of daar met eeen grotere batterij nog iets te winnen valt.

    2. Peter zegt:

      Goed gezegd Peter maar iets is beter dan niets. Koop dan een Tesla.


Reageer

Meer autonieuws